Bez wątpienia golf, tenis oraz jazda konna stają się najmodniejszymi sportami, których wzrost popularności po pandemii zawdzięczają m.in. promocji styl życia w estetyce „old money” oraz „quiet luxury”, przywracając nostalgiczne wspomnienia ponadczasowej sportowej elegancji.
Moda na retro stylistykę zauważona została także przez projektantów najbardziej znaczących domów mody jak Gucci, Dior, Chanel czy Louis Vuitton, którzy obserwując wzrost sprzedaży klasycznych modeli torebek, walizek, ubrań i dodatków, sięgają po trendy i inspiracje z przeszłości, by w nowoczesnym wydaniu – ubierać współczesne kobiety.
Z drogiej zaś strony, sklepy z modą vintage, robiące świetną robotę oraz zawrotną karierę, oferują i sprzedają modę z „drugiej ręki”, której jakość, pomimo upływu czasu pozostaje bardzo dobra, a stylistyka przewyższa oryginalnością ubrania oferowane w sklepach.
Pojawienie się zatem sportów przenikających do świata mody, które jak golf, w swojej filozofii mają uspokajać, zrelaksować a jednocześnie pozostać polem dla pracy nad perfekcjonizmem, a także jak tenis, który wymusza zmaganie się z własnymi ograniczeniami, lecz także z przeciwnikiem na korcie jest naturalną potrzebą rynku. Jest jeszcze jazda konna, będąca sportem uczącym pokory, odwagi i siły przekonywania bez przemocy, że człowiek może podporządkować sobie zwierzę tak wielkie jak koń. Wszystko to wpisuje się idealnie w potrzeby współczesnego człowieka.
Sport stał się sumą poszukiwania innej jakości życia, gdzie sport i styl przenikają się wzajemnie. Moda na sportowy styl życia w estetyce klasyki i elegancji sprawiła, że bycie ubraną wyrafinowanie – nobilituje, a wygoda i komfort połączone z jakością – uzupełniają się doskonale, ponieważ moda inspirowana golfem, tenisem i jazdą konną jest funkcjonalna i prosta do noszenia.
Ubrania sportowe w swojej naturze są wygodne i praktyczne, a gdy dodać retro estetykę stylu inspirowanego sportami ludzi bogatych, pokaże się jak w prosty sposób, wyglądać z klasą oraz nowocześnie osiągać efekt sportowej elegancji, kreując wizerunek utożsamiany z klasą ludzi sukcesu. Bo choć obnoszenie się z pieniędzmi jest traktowane z niesmakiem, ludzie mniej lub bardziej świadomie lubią utożsamiać się z bogactwem, szlachetnym pochodzeniem oraz wyrafinowanym gustem. Taka jest ludzka natura i warto przyznać, że to jest w porządku.
Zacznijmy zatem czerpać z mody, która adoruje sporty i to tak wyrafinowane jak golf, tenis czy jazda konna. Czy każdy musi być sportowcem ? Nie. Lecz gdy otwiera się przestrzeń dla inspiracji „ubierającej” piękno i elegancję, wygodę i komfort w sportowym stylu, bluzy zamieńmy na koszulki polo, spodnie dresowe na dopasowane cygaretki z bawełny, sportowe szorty na plisowane spódnice, a treningowe buty na mokasyny lub białe trampki.
Popatrzmy…
Golf, sport ludzi sukcesu, którzy nie lubią ostentacyjnie obnosić się ze swoim bogactwem, kiedy ubrania w wygodnej formie odzwierciedlają elegancję. Fasony są proste, uniwersalne, łatwe do noszenia, bo nie narzucające konkretnego stylu. Stworzone po to, by jako ramą do obrazu osobowości, pozostawić miejsce dla indywidualnego charakteru człowieka, podpowiadając jedynie kierunek. Lecz golf to także social life, kluby oraz wydarzenia, spotkania oraz pokaz stylów i stylizacji, zwłaszcza kobiecych, stworzony, by przyciągać uwagę otoczenia.
Charakterystyczne dla mody golfowej fasony są koszulka polo, plisowana spódnica mini lub krótkie spodenki, sportowa lekko dopasowana sukienka z rozsuwanym dekoltem, jasne trampki oraz czapka z daszkiem. Jeśli kurtka to również dopasowana, bo w golfie – jak we wszystkich współczesnych sportach – duże znaczenie ma jak się wygląda, a może nawet bardziej – jak się prezentuje na tle innych.
Bez fałszywej skromności, lecz i bez umniejszania sobie, golfiści jako ludzie, znają swoją wartość i mają odwagę wyrażać siebie, również poprzez ubiór, gdzie styl ubioru golfistki jest obrazem zakodowanym w pamięci jako „bogaty, lecz cichy”.
Tenis, którego popularność nie słabnie, a nawet wzrasta, od kiedy Iga Świątek wspina się w rankingach najlepszych tenisistek świata, a cała Polska jej w tym kibicuje, jest sportem bardziej dynamicznym, choć nadal niebywale eleganckim. Króluje biel i granat, klasyka, szyk, a także wyrafinowana sportowa elegancja, przejawiająca się w umiarze. Ubrania są proste, funkcjonalne oraz lekkie w fasonach, lecz by zaznaczyć prestiż, duże znaczenie ma logo. Mały znaczek, który jest jak radar, informującym o przynależności do „klubu”. Takim logo niewątpliwe może pochwalić się mistrz autokreacji – Ralph Lauren, którego marka nie tylko utożsamiana jest z polo, lecz także ubierając obsługę i sędziów podczas turnieju tenisowego na Wimbledon, stał się ikoną dla fanów tego sportu.
Dopasowane bluzki polo lub bez kołnierzyka zapinane na suwak topy, spódnice mini, lekkie i zwiewne, białe swetry z dekoltem V oraz granatowym charakterystycznym warkoczem wplecionym we wzór, by podkreślić szlachetny charakter ubioru. Czapka z daszkiem, opaska oraz chustka – wszystko, by chronić głowę przed nadmiarem słońca. Funkcjonalnie, z klasą, ponadczasowo. A wszystko w odcieniach bieli, czerni, granatu, beżu oraz zieleń z minimalnym dodatkiem wzorów: pasków, kratki, kwiatów i warkoczy.
Lecz tenis to także odrobina ekstrawagancji, gdzie prostota oraz umiar pozostawiają przestrzeń dla podkreślenia rysu osobowości. Biżuteria, której wzorem jest tenisowa bransoletka – cienka i lekka, lecz wysadzana kamieniami, przyciąga uwagę całego świata, bo tenis to również środowisko otaczające sport, życie towarzyskie pełne lekkich, zwiewnych i kobiecych sukienek, prostych oraz odpasowanych marynarek i spodni. Sztuka umiaru pociągnięta do absolutnego minimalizmu, by zachować równowagę między modą, a dystyngowanym szykiem, emanując świadomie elegancją swojego stylu.
Jest jeszcze moda inspirowana jazdą konną, która pośród sportów pozostaje najbardziej wymagająca, a to dlatego, że po drugiej stronie stąpa dzikie zwierzę, modę amazonek wyróżniają przede wszytki idealnie przylegające do ciała fasony: bryczesy, bluzka, kurtka czy marynarka ze względów bezpieczeństwa muszą być jak druga skóra, by o nic nie zaczepić. Gdyby przełożyć ten sport na język mody, ubrania kobiet jeżdżących konno są niesamowicie… kobiece! Podkreślające talię, nogi oraz kształt figury, lecz także siłę oraz odwagę, emanującą z neutralnych kolorów.
Skórzane lub zamszowe kozaki w stylu oficerskim, super dopasowane spodnie à la bryczesy – wąskie i przylegające, a jednocześnie eleganckie i praktyczne oraz marynarki w stonowaną kratkę kreują wizerunek inspirowany jazdą konną, a gdy dodać do tego cienkie rękawiczki idealnie dopasowane do dłoni oraz kapelusze w najróżniejszych stylach – obraz kobiety pięknie ubranej w ponadczasową klasykę, zachwyca pozostając zapamiętany na dłużej.
Które marki wybierać, by w perfekcyjny sposób łączyć modę inspirując się sportową elegancją?
Ralph Lauren jest najbardziej rozpoznawalny, ponieważ „wziął” wszystko to, co najlepiej oddaje ducha sportowej elegancji. Lacoste, marka od której moda na ubiór tenisowy zaczęła się i trwa do dziś, a pośród nowych – Tory Burch, Sporty&Reach, a także The Upside pozostają w bliskiej relacji, łącząc świat mody i inspiracje sportami ludzi sukcesu. Cóż, nie ma tu marek polskich, lecz być może wszystko jeszcze przed nami…
Golf, tenis i jazda konna to światy sportów, w których zmiany zachodzą bardzo powoli… A może prawie w ogóle, gdzie istnieje dress code, niezmienny od lat, wywodząc się z osobistych wartości, potrzeby podkreślenia swojego hobby, pasji a także przynależności do grupy społecznej, której moda nie może pokonać, a jedynie adorować ją i się poddawać. To właśnie tu rządzą wartości, przekonania i pieniądze.
Urszula Kamińska, ekspert psychologii ubioru, stylistka.
Więcej o modzie znajdziecie tutaj.