Więcej...

    Biznesowy savoir-vivre

    W świecie biznesu panują inne zasady budowania relacji niż w życiu prywatnym, chociaż biznesowy savoir-vivre bazuje na kindersztubie. W pracy etykietę wyznacza hierarchia na linii szef – podwładny. Osoby zachowujące zasady dobrego wychowania postrzegane są przez przełożonych, współpracowników i klientów jako bardziej wiarygodne i profesjonalne. Tym samym dobre maniery wpływają nie tylko korzystnie na nasz wizerunek, ale przekładają się w efekcie także na naszą skuteczność, zwiększając szansę na sukces.

    Powitania. Kto pierwszy?

    Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Dlatego istotne jest, w jaki sposób się przedstawiamy, podajemy dłoń, patrzymy na drugą osobę oraz jaką postawę ciała przyjmujemy.

    W biznesie, jak w życiu, rozpoczynamy pierwszy kontakt od słów powitania. Następnie wymieniamy – co ważne – najpierw nasze imię i nazwisko, a później nazwę firmy. Przy czym zaleca się unikania słowa „witam”, ponieważ osoba witana może poczuć się potraktowana „z góry”. Ważne, by cały przekaz był wypowiedziany wyraźnie i nieśpiesznie. Możemy także dodać tuż po zapoznaniu się z drugą osobą, że jest nam miło ją poznać. W czasie przedstawiania się i rozmowy trzeba utrzymać kontakt wzrokowy z rozmówcą oraz okazać pozytywne nastawienie i otwartość w postawie. Co istotne, tuż przed wypowiedzeniem słów powitalnych należy wyciągnąć dłoń do uścisku. Uścisk dłoni nie powinien trwać jednak zbyt długo. Dłoń podajemy natomiast w sposób zdecydowany, gdyż świadczy to o pewności siebie.

    ***

    W relacji biznesowej należy stosować zasadę, że to osoba na wyższym stanowisku wyciąga pierwsza dłoń do powitania w stronę osoby niższej rangą. W tym przypadku obowiązuje hierarchia, a nie reguła wieku i płci. Kobieta może pierwsza podać dłoń mężczyźnie do uścisku, w przypadku kiedy zajmuje równorzędne stanowisko. Podczas spotkań biznesowych w większym gronie, gdy ciężko zorientować się, kto jakie stanowisko zajmuje, bezpiecznie jest przywitać się po prostu z każdym po kolei. Jeśli w spotkaniu uczestniczy klient i osoby z naszej firmy, to z nim witamy się najpierw. Gdy natomiast uczestniczymy w spotkaniu jako goście, należy stosować się do zasady, że to gospodarz wita gości.

    Uściski dłoni wymieniamy także na pożegnanie. Inne okoliczności, kiedy dochodzi do uścisków dłoni, to przekazywanie życzeń, gratulacji, kondolencji.

    Biznes w dobrym stylu

    Niektóre firmy wymagają od swoich pracowników przestrzegania zasad określonego dress code’u. Bywa, że jest on częścią strategii wizerunkowej. Jednak nie wszędzie formułowane są zasady i wymagania dotyczące ubioru pracownika. W pracy garderoba powinna być właściwie dobrana do kultury organizacyjnej firmy, okoliczności i pory dnia. Schludny i odpowiedni strój w świecie biznesu wyraża szacunek do klientów oraz osób, z którymi współpracujemy na co dzień.

    Stylizacje biznesowe powinny ograniczać się do kilku kolorów. Często sugeruje się, że w dobrym guście jest zastosowanie maksymalnie trzech kolorów w danej stylizacji. Przy czym nie powinny być to kolory jaskrawe i krzykliwe. Popularne w formalnych ubiorach, prócz czerni i bieli, są odcienie niebieskiego, jak: granat i błękit. Z biznesową klasyką kojarzone są także beże, brązy i szarości. Dopuszcza się też stonowaną zieleń i czerwień.

    Klasyczne powinny być także fasony. Koszulowe bluzki czy dobrze skrojone materiałowe spodnie oraz dopasowane marynarki sprawią, że stylizacje będą profesjonalne i eleganckie. Sukienki noszone przez panie do pracy powinny mieć rękawy i być bez głębokich dekoltów. Klasykiem biznesowym jest ołówkowy krój spódnicy. Zarówno sukienki, jak i spódnice powinny długością sięgać do kolan. Ponadczasowe stroje nie wychodzą z mody. Warto przy tym zaopatrzyć się w odzież z dobrej jakości materiałów, bo są one najczęściej niemnące i posłużą nam dłużej.

    ***

    Obuwie także jest istotne. Należy unikać butów lakierowanych. Wybierajmy skórzane, bez dodatkowego połysku, matowe lub zamszowe. W przypadku kobiet warto, by buty były na kilkucentymetrowym obcasie. Wysokie szpilki nie wchodzą w grę. Co warto zapamiętać – niezależnie od pory roku buty powinny być pełne, bez odkrytych palców.

    Dodatki w postaci torebki i biżuterii powinny być dyskretne. Nadmiar błyskotek i ozdób jest tu zdecydowanym faux pas. Zaleca się użycie jednego rodzaju biżuterii w stylizacji.

    Wiadomości mailowe

    Wiadomości mailowe są aktualnie najbardziej popularną i praktyczną formą korespondencji. Tu także warto stosować się do kilku reguł, by uczynić nasze maile bardziej atrakcyjnymi dla odbiorcy.

    Rozpoczynając wiadomość mailową, należy pamiętać o powitaniu. Jeśli relacja z adresatem jest typowo formalna, wówczas lepiej zastosować zwrot grzecznościowy w stronę odbiorcy wiadomości. Mail kończymy pozdrowieniem, pożegnaniem bądź zwrotem wyrażającym szacunek do adresata. Zdecydowanie należy unikać skróconych form wyrazów oznaczających przywitanie bądź pożegnanie. Przy prowadzeniu dłuższej komunikacji mailowej z jednym odbiorcą, powitanie powinno zostać umieszczone w pierwszej, a pożegnanie w ostatniej wiadomości.

    Mail trzeba także zatytułować. Jeśli do wiadomości dołączony jest załącznik, warto o tym wspomnieć w treści maila i określić w kilku słowach, co zawiera. Istotne także, by po napisaniu wiadomości raz jeszcze ją przeczytać, zawracając przy tym uwagę, czy przekaz będzie jasny dla drugiej osoby i czy nie ma w nim błędów gramatycznych i ortograficznych. Nie jest w dobrym tonie wysyłanie maili poza godzinami pracy, zwłaszcza późnym wieczorem i w nocy.

    Znane wszystkim przysłowie: „Jak cię widzą, tak cię piszą” mówi o tym, że nasz wizerunek jest naszą wizytówką. Odpowiednie kreowanie wizerunku odgrywa ważną rolę w świecie biznesu i opiera się nie tylko na schludnym wyglądzie, ale także na naszym zachowaniu i relacjach międzyludzkich. A ponieważ biznes polega właśnie na nich, warto znać i stosować w kontaktach biznesowych zasady savoir-vivre’u.

    Magdalena Młodawska Źródła:
    Irena Kamińska-Radomska, Etykieta biznesu. Czyli międzynarodowy język kurtuazji
    Małgorzata Rozenek – Majdan, Perfekcyjne Maniery
    zaformowani.pl Pięć filarów  biurowego savoir-vivre
    pracuj.pl Co to jest dress code?

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY