Ekologicznie od A do Z
Ekomarketing nie może sprowadzać się jedynie do górnolotnych haseł reklamowych. Istnieje wiele firm, które promują swoja działalność jako ekologiczną. Twierdzą, że zrównoważony rozwój jest dobrą praktyką, a sami w ogóle go nie stosują. To duży błąd, który może kosztować przedsiębiorstwo utratę klientów. Aby stosować ekomarketing, należy zacząć więc od podstaw. Eko trendy powinny stać się częścią marki, a nie jedynie sposobem na zdobycie nowych klientów. W praktyce oznacza to, że nie wystarczy, aby produkty reklamowane przez firmę były przyjazne dla środowiska. Kluczowe jest także, aby powstawały w ekologiczny sposób, np. z materiałów pochodzących z recyklingu. Istotny będzie zarówno proces ich wytwarzania, jak i rodzaj opakowania, czy nawet sposób dostarczenia towaru do klienta.
Wyobraźmy sobie bowiem, że sklep zajmuje się sprzedażą ekologicznych świec sojowych, a produkty zakupione przez klientów pakuje w foliowe reklamówki. Łatwo wychwycić tutaj brak spójności, jeśli chodzi o całą strategię marketingową marki. W tym przypadku wystarczy zamienić plastikową torbę na opakowanie biodegradowalne, a najlepiej wielokrotnego użytku. W prowadzeniu ekobiznesu niezbędne mogą okazać się więc chociażby modne torby materiałowe, które można zamówić pod adresem https://www.natura.slupsk.pl/torby-bawelniane-znadrukiem.
Ekologiczny biznes – o czym jeszcze warto pamiętać?
Nie należy obawiać się dodatkowych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Dlaczego? Po pierwsze świadomy klient wie, że za produkty ekologiczne trzeba zapłacić więcej, zatem nieco wyższa cena, która pokryje takie wydatki, nie powinna zniechęcić go do zakupu. Po drugie, torba z bawełny jest nie tylko opakowaniem, ale też nośnikiem reklamowym. Można zaprojektować dla niej nadruk z logo firmy, adresem strony internetowej sklepu czy przyciągającą wzrok grafiką. Dzięki temu niezbędne w każdym sklepie opakowania staną się równocześnie elementem kampanii reklamowej, nie generując przy tym dodatkowych kosztów.
Jakie są metody prowadzenia eko marketingu?
Eko trendy w branży marketingowej mają pomagać firmom wdrożyć zasady zielonego marketingu na wszystkich poziomach działalności. Należy wiedzieć więc, że częścią takiej strategii powinno być:
- optymalizowanie procesu produkcyjnego,
- zmiana sposobu pozyskiwania surowców do produkcji,
- dostosowanie metod pakowania i dystrybucji.
O każdych podjętych eko działaniach firma może i powinna informować wszystkich swoich klientów. Dzielenie się pozytywnymi zmianami nie jest traktowane jako coś negatywnego – wręcz przeciwnie, pojmuje się je jako zachętę do współuczestniczenia w proekologicznych działaniach.
Co jeszcze warto stosować w swojej firmie?
Wśród innych popularnych technik zielonego marketingu, które warto wprowadzić w życie przedsiębiorstwa, wyróżnia się:
- analizę procesu produkcji i cyklu życia produktu – dotyczy ona zużycia energii, materiałów i surowców oraz wpływu na zanieczyszczenie środowiska,
- wdrażanie produktów ekologicznych – biodegradowalnych, nadających się do recyklingu, pochodzących z recyklingu,
- znakowanie produktów certyfikatami jakości,
- stosowanie ekologicznych opakowań – w jak najmniejszym rozmiarze, z materiałów przyjaznych środowisku, z pominięciem opakowań zbędnych,
- optymalizowanie procesu wysyłki i dystrybucji – planowanie transportu tak, aby zminimalizować emisję spalin, proponowanie klientom dostaw do punktów odbioru,
- wspieranie i propagowanie kampanii oraz akcji ekologicznych.
Stosowanie się do aktualnych eko trendów nie pomoże firmie zdobyć nowych klientów, jeśli ekologia nie będzie leżała u podstaw działalności danego przedsiębiorstwa. Zanim więc zaczniemy reklamować swoje produkty jako przyjazne środowisku, upewnijmy się, że klienci nie zarzucą nam działań niezgodnych z duchem ekologii, np. na etapie produkcji czy pakowania.
Materiał partnera.