Więcej...

    Od luksusowych walizek do kultowej marki. Historia domu mody Louis Vuitton

    Marka Louis Vuitton od dziesięcioleci stanowi synonim luksusu. Ponadczasowość francuskiego domu mody zrodziła się z pasji i odwagi założyciela, a także determinacji jego spadkobierców. Dziś goszczący na torbach i walizkach monogram jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków na świecie. Poznajcie historię modowego imperium Louis Vuitton.

    Historia marki Louis Vuitton

    Historia tego kultowego domu mody sięga 1854 roku, kiedy Louis Vuitton założył swoją pracownię, zajmując się pakowaniem luksusowych towarów. Na długie lata przed wygodnymi przeprawami szybkim autem, podróże koleją czy transatlantykiem bywały uciążliwe – o ile to słowo oddaje trudy dawnych pasażerów.

    Luksusowa odzież społecznej elity wymagała odpowiedniego zabezpieczenia w czasie kilkudniowej tułaczki. Vuitton specjalizował się w pakowaniu dworskich kreacji do kufrów, świetnie wpisując się w wymagania XIX-wiecznej śmietanki towarzyskiej.

    Młodość pod okiem mistrza

    Urodzony 4 sierpnia 1821 roku we francuskiej wiosce Anchay Louis Vuitton od najmłodszych lat pielęgnował w sobie wytrwałość i determinację. Dorastał w ubogiej rodzinie z tradycjami rzemieślniczymi, pracowitość i samokontrolę miał zatem zapisaną w genach.

    Jako zaledwie 13-letni chłopak Louis wyruszył na podbój Paryża. Zatrudnienie znalazł w zakładzie Monsieur Marechala, który produkował pudełka i oferował usługi pakowania ekskluzywnych towarów. Pod jego okiem Vuitton rozwinął technikę rzemiosła, która później okaże się nieoceniona przy jego samodzielnym tworzeniu kufrów.

    Skrzynie podróżne nie były jedynym dodatkiem, który zawrócił mu w głowie. Przez okna zakładu młody Louis podziwiał przechadzającą się ulicami paryską socjetę, podziwiając jej wytworne stroje i śledząc modowe nowinki. Z bliska przyglądał się szykownym kreacjom klientów zakładu. Jego przyszłe kufry wyrażały podobną estetykę, będąc nie tylko praktyczne, ale też stylowe. Vuitton jako pierwszy wyeksponował modowy potencjał walizek, które do tej pory przytłaczały toporną formą.

    Na swoim

    Historia Louisa Vuittona to nie tylko opowieść o ciężkiej pracy. Przyszły mistrz odznaczał się niezwykłą kreatywnością. Miał wiele innowacyjnych pomysłów, a jego wizja oraz nowatorskie spojrzenie zapewniły jego nazwisku rozpoznawalność i nieśmiertelność. Talent Vuittona doceniła żona Napoleona III. Eugenia nie tylko zapewniła wizjonerowi posadę na swym dworze, ale też polecała jego usługi wpływowym znajomym. To umożliwiło Louisowi rozwinięcie własnego biznesu.

    Po debiucie na rynku w 1854 roku stopniowo poszerzał oferowany asortyment. Jego produkty wyróżniały najwyższa jakość, dbałość o detale oraz lekkie i eleganckie formy. Tradycyjne kufry podróżne zastąpił z czasem prostokątnymi, co umożliwiało ustawianie jednego kufra na drugim. Innowacyjnym rozwiązaniem okazał się też chroniący przed kradzieżami zamek, otwierający się wyłącznie przy pomocy odpowiedniego klucza.

    Popularność sprawiła, że w 1859 roku Vuitton przeniósł swój warsztat do Asnieres, z którego dostarczał towary do paryskiego sklepu. W jego progach gościły osobistości z wyższych sfer, a sława wykraczała daleko poza Francję. Bagaże w kufrach Vuittona przechowywał m.in. wicekról Egiptu Ismail Pasza.

    Georges Vuitton przejmuje ster

    Innowacyjny Louis Vuitton odszedł w 1892 roku, a jego prosperującą firmę rozsławioną w najbardziej wpływowych kręgach przejął syn od dziecka doglądający pracy w warsztacie Asnieres. Georges Vuitton nie tylko podtrzymał status marki zdolnego ojca, ale też znacznie ją rozwinął, wykazując się odziedziczoną w genach pasją i zdolnością podążania za trendami oraz potrzebami zmieniających się czasów.

    Potomek otworzył nowy salon w Londynie. Podarował w końcu kufrom charakterystyczne wzory, dziś będące synonimem luksusu i znakiem rozpoznawczym modowego imperium. Płótno Damier odznaczało się printem brązowych i beżowych kwadratów, tworzących wzór szachownicy. Całość wieńczyły inicjały LV.

    Niestety charakterystyczne wzornictwo nie zapobiegło kopiowaniu prac doskonałej w swym fachu marki przez innych producentów kufrów. Aby rozprawić się z podróbkami, Georges Vuitton stworzył legendarny Monogram Canvas ze wzorami kontrastujących pod względem kolorystycznym kwiatów, diamentów, okręgów i koniecznych liter LV. Sukces gonił sukces. W 1914 roku salon Vuitton zawitał na Polach Elizejskich.

    Torebki Vuitton

    Kolejnym spadkobiercą marki był Gaston Vuitton, który uczynił z firmy jednego z najważniejszych producentów akcesoriów podróżniczych na rynku. Rozwój francuskiego domu mody zapewniło wprowadzenie pierwszej torby podróżnej o wszystko mówiącej nazwie Keepall w 1930 roku.

    Kolejną innowacją był model Speedy – torba przeznaczona do codziennego użytku. Vuitton nieustannie rozszerzał swą kolekcję. Z czasem zasiliły ją luksusowe portfele i portmonetki. Unikalne produkty trafiały do największych gwiazd tamtych lat. W modelach Vuitton lubowały się Audrey Hepburn czy Brigitte Bardot.

    Wizja Marca Jacobsa

    W 1970 roku po śmierci Gastona firmę przejął jego zięć, Henry Racamier, pod którego kierownictwem marka utrzymała renomę. Kolejnym przełomowym momentem w historii domu mody Vuitton okazało się powołanie Marca Jacobsa na stanowisko dyrektora kreatywnego. Niezrównany projektant poszerzył zarówno żeńską, jak i męską kolekcję na niespotykaną dotąd skalę. Wzbogacił ofertę Vuitton o kolekcję zegarków i biżuterii.

    Jacobs modyfikował kultowy monogram, zachowując tradycyjny akcent, ale wynosząc przy tym status marki do rangi high fashion. Wprowadził linie Monogram Multicolor, Monogram Vernis, Damier Graphite, a także torby o nietuzinkowych fakturach: denimowe, w cekiny czy z motywami kwiatów wiśni.

    Wszechstronny Marc Jacobs ustąpił z funkcji dyrektora kreatywnego Louis Vuitton w 2013 roku, skupiając się na rozwijaniu własnej marki. Dobra passa domu mody Vuitton wciąż jednak trwa, a marka utożsamia luksus i doskonałe rzemiosło.

    Więcej o modzie znajdziecie tutaj.

    Od luksusowych walizek do kultowej marki. Historia domu mody Louis Vuitton, fot. Wikipedia
    Od luksusowych walizek do kultowej marki. Historia domu mody Louis Vuitton, fot. Wikipedia
    Louis Vuitton, fot. Wikipedia
    Louis Vuitton, fot. Wikipedia

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY