Festiwal
Czytając program Festiwalu można dostać zawrotu głowy: co wybrać, tyle się będzie działo! Co wybrać?
Ja zwykle radzę spróbować wszystkiego. Czyli tak ułożyć plan swoich działań / seansów na festiwalu, aby znalazły się w nim filmy z różnych sekcji, zarówno obrazy najnowsze, jak i te klasyczne. Koniecznie trzeba też doświadczyć transatlantykowego Kina Kulinarnego, czyli seansu połączonego z wyjątkową kolacją przygotowaną dla naszych widzów przez najlepszych polskich szefów kuchni.
Zapraszam także do Kina Łóżkowego, to doświadczenie jedyne w swoim rodzaju. W programie również wyjątkowe spotkania z gośćmi, a odwiedzą nas w tym roku, m.in. Edward Norton, Lucrecia Martel i Michael Seresin. Wspólnie z Polityką i radiem TOK FM przygotowaliśmy także cykl debat. Z kolei konkursy kompozytorskie, koncert Jeana-Michela Bernarda, czy Wielkie Czytanie Kobiet to pozycje obowiązkowe nie tylko dla koneserów dobrej muzyki.
Hasło przewodnie
Tegoroczne hasło przewodnie festiwalu to Siła kobiety co się pod nim kryje?
Ambicją Festiwalu Transatlantyk jest poruszanie istotnych tematów, w tym roku rozmawiać będziemy o kobietach, ich roli w dzisiejszym świecie, ale też ich problemach. Temat #siłakobiety pojawi się praktycznie w każdym elemencie programu festiwalu. Odnajdą go Państwo w filmach nowych (takich chociażby jak Boski porządek czy Moja szczęśliwa rodzina). Wybrzmi też w retrospektywie wybitnej argentyńskiej reżyserki – Lucrecii Martel, a także w prezentacji filmów polskiej wyjątkowej reżyserki – Barbary Sass.
Nie zabraknie go też w transatlantykowym Kinie Kulinarnym, w którym pokażemy ważny film Boginie jedzenia, a jedną z kolacji przygotuje Katarzyna Daniłowicz – pierwsza kobieta, która wygrała polską edycję programu Top Chef. #siłakobiety to także Wielkie Czytanie Kobiet, którym otwieramy festiwal. Ważne teksty o kobietach przeczytają na scenie, m.in. Katarzyna Herman, Zofia Wichłacz, Sylwia Chutnik, Joanna Klimas i Joanna Kos-Krauze. Reżyserką tego wyjątkowego wydarzenia jest Marysia Sadowska.
Sezon ogórkowy
Mamy sezon ogórkowy, a podczas festiwalu aż 55 filmów będzie miało swoją premierę. Ciekawe, na jaki film szczególnie Pani czeka?
Lista moich ulubionych filmów, które pokazujemy na festiwalu, jest bardzo długa. Wśród nich polecam bardzo wspomnianą przed chwilą przeze mnie gruzińską Moją szczęśliwą rodzinę – doskonałe kino ze świetnymi kreacjami aktorskimi. Moim tegorocznym odkryciem jest też grecki film Syn Sofii – zwycięzca festiwalu Tribeca w Nowym Jorku. Polecam też piękny i bardzo osobisty film Abu: ojciec – intymny, momentami bolesny pamiętnik reżysera filmu – Arshada Khana.
Klasyka
A oprócz filmów nowych, proszę pamiętać też o klasyce i sekcjach retrospektywnych, które przygotowaliśmy. Dwanaście wyjątkowych filmów zaprosiliśmy do sekcji Historie kina: debiuty mistrzów, a każdy z nich to mój „must see”. Jestem też wielką fanką kina Lucrecii Martel. Uważam, że debiut tej reżyserki – film Bagno to kino doskonałe. Wielki talent Martel potwierdziły dwa kolejne jej filmy: Święta dziewczyna i Kobieta bez głowy. Seanse każdego z nich, a także master class Lucrecci Martel to także moje highlighty tej edycji Festiwalu Transatlantyk.
Też na festiwalu będzie pokazywany przejmujący portret jednej z największych piosenkarek końca XX wieku. Powstał z niewidzianych dotąd prywatnych nagrań, relacji bliskich i współpracowników Whitney Houston. Trudno było go ściągnąć na festiwal i czy będzie go można zobaczyć tym, którym nie uda się dotrzeć do Łodzi?
Dokument o Whitney Houston, który premierowo w Polsce zostanie pokazany właśnie na Transatlantyku, nie ma na razie polskiego dystrybutora i nie wiem, czy będzie miał. Wszystkich zainteresowanych zapraszam więc do nas, to w tym momencie jedyna gwarantowana możliwość zobaczenia tego wyjątkowego filmu. Rzeczywiście, materiały archiwalne wykorzystane w nim robią ogromne wrażenie. Jak i cała historia – fascynująca, ale też poruszająca. A czy było trudno zaprosić do nas ten film? Powiem tak: udało się, z czego się bardzo cieszę. Szczególnie, że to będzie także jego międzynarodowa premiera, a więc wydarzenie!
Na zakończenie
Na zakończenie… na festiwalu pokazujecie też film pt. Dramaty, którego producentkami są znajome Damosfery. To bardzo potrzebny głos w dzisiejszym świecie…
Bardzo się cieszę, że pokazujemy ten film na naszym festiwalu. To mocne, wyraziste kino. Film porusza temat niełatwy i stawia trudne pytania. Reżyser – Zvika Portnoy prowadzi nas jednak przez swoją historię pewną ręką, portretując głównego bohatera – Daniela, który po kilkunastu latach wychodzi z więzienia i próbuje odszukać córkę – prawdziwie, a jednocześnie delikatnie. To filmowe spotkanie zrobiło na mnie duże wrażenie. Cieszę się, że Zvika, a także inne osoby z ekipy filmu, będą gośćmi festiwalu. Czekam na spotkanie z nimi.
Joanna Łapińska, dyrektor programowa Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty. Pomysłodawczyni i szefowa Studia Nowe Horyzonty – warsztatów dla młodych osób z branży filmowej, organizowanych podczas festiwalu od 2010 roku. Zbudowała także projekt Polish Days – market kina polskiego skierowany do międzynarodowej branży filmowej, organizowany podczas festiwalu od 2012 roku. Od 2016 została Dyrektor Programową Festiwalu Transatlantyk w Łodzi, którego twórcą i dyrektorem jest Jan A.P. Kaczmarek.