Scena
Już w połowie lat 60. występowała na scenach studenckich. Po ogólnopolskim debiucie w Opolu stała się najpopularniejszą polską wokalistką. Jej kolejne piosenki natychmiast zdobywały listy przebojów, często stając się hitami wszechczasów. Współpracowała z najwybitniejszymi kompozytorami i autorami tekstów, występowała z czołowymi muzykami i wokalistami. Do legendy przeszła jej przyjaźń i współpraca z Agnieszką Osiecką: pośród wielu tekstów poetki śpiewanych przez Rodowicz najsłynniejsza jest porywająca Małgośka (muz. Katarzyna Gärtner), która jest motywem przewodnim wystawy.
Stało na estradce dziewczę płowe i speszone, w płachcie czy serwecie, i rozsnuwało przede mną coś, co nazwałabym soc-Ameryką: ni to Kujawy, ni to Ohio, ni to miedza, ni to trakt indiański, (…) ni to z Pewexu, ni to naprawdę. (…) Nie wiem, co to było, ale to było bardzo ładne – pisała Agnieszka Osiecka o swoim pierwszym spotkaniu z Marylą.
Opowiadanie
Twórczość Agnieszki Osieckiej jest obecna na wystawie w wielu miejscach. Wśród prezentowanych rękopisów i maszynopisów poetki szczególną rolę odgrywa poświęcone wokalistce opowiadanie Marylka, wplecione w teksty kuratorskie tworzące narrację wystawy.
Na wystawie Wszystkie Małgośki Świata można zobaczyć kilkaset archiwalnych fotografii, kolekcję najważniejszych płyt, kilkanaście oryginalnych kostiumów estradowych, 12 obrazów Edwarda Dwurnika inspirowanych płytami Maryli Rodowicz, archiwalne wycinki prasowe, a także – wyświetlane na ponad 20 ekranach – nagrania z festiwali w Opolu i Sopocie, telewizyjne wywiady, fragmenty filmów i sztuk teatralnych, teledyski. Wśród eksponatów jest legendarne czerwone Porsche Artystki, model 911 T 2.2 z 1971 roku.
Wystawa jest otwarta dla zwiedzających do 9 kwietnia, od poniedziałku do soboty w godz. 8.30-20.30 w gmachu głównym Biblioteki Narodowej przy al. Niepodległości 213. Wstęp wolny.
Zdjęcia: wikipedia na licencji CC oraz Biblioteka Narodowa