Więcej...

    Torebki jak końskie siodło? Historia marki Hermès wciąż intryguje

    Popularna wśród celebrytów marka Hermès powstała wiele lat temu. Jej założyciel, Thierry Hermès, udoskonalił siodła i akcesoria do jazdy konnej, ale to kolejne pokolenia poszerzyły asortyment i rozsławiły firmę. Jaka jest historia marki, o produktach której marzą kobiety na całym świecie?

    Imperium od pokoleń

    Thierry Hermès urodził się 24 lutego1801 roku w Krefeld w Niemczech.

    Wychowany w rodzinie kaletników Thierry znal tajniki zawodu, zapach skóry kojarzył mu się z robionymi na zamówienie siodłami i uprzężami. W domu mówiło się, że młody Thierry odziedziczy po ojcu zakład. Po śmierci rodziców Hermès wyjechał do Francji, gdzie otworzył sklep, zdobył klientów i wytwarzał dla nich akcesoria jeździeckie. Zaangażowany w pracę Thierry udoskonalał fasony na wzór tych spotykanych u ojca.

    Nazwa manufaktury pochodząca od nazwiska kaletnika, ściśle związana ze skrzydlatym posłańcem greckich bogów, nawiązywała do firmy trudniącej się przemieszczaniem, zapewniła Thierry’emu reklamę i popyt na towary.

    Wyroby Hermèsa były jednak drogie, mogli sobie pozwolić na nie najbogatsi mieszkańcy Paryża i zyskująca na znaczeniu zamożna klasa średnia.

    Nadal jednak Hermès znany był wąskiej grupie odbiorców.

    O tym, że firmie potrzebne są nowe produkty Hermès nie myślał. Powozy świetnie się sprzedawały, a co za tym galanteria służąca do jazdy konnej.

    Niebawem wszystko się zmieniło.

    W stronę nowości

    Kiedy w 1897 roku Thierry umierał, nikt z najbliższej rodziny nie przypuszczał, że sklep zostanie przekształcony w firmę o międzynarodowym zasięgu. Przejęcie zakładu przez Charlesa-Emile’a zbiegło się z przenosinami sklepu na 24 rue du Faubourg Saint-Honoré, prestiżowej dzielnicy Paryża, gdzie wnukowie właściciela firmy wpadli na genialny pomysł.

    Adolph i Emile-Maurice mieli inne pojęcie o biznesie niż ojciec i dziadek. Rodzinną manufakturę zamierzali przeistoczyć w markę liczącą się na świecie.

    Pomógł im przypadek.

    W XIX wieku na ulicach Paryża pojawiało się coraz mniej bryczek, karoc i pojazdów konnych. Zamiast nich bracia Hermès dostrzegli rozpędzające się do 35 km/h automobile, które przejęły ich rolę.

    Dla zastanawiających się nad poszerzeniem asortymentu o drobną galanterię skórzaną w postaci teczek, aktówek, kufrów, toreb podróżnych, torebek, teczek na dokumenty i walizek braci nie było lepszej okazji do zainteresowania nowej rzeszy klientów. Rozwój technologii, a wraz z nim rosnąca popularność podróży przyczyniły się do zwiększonego popytu na wyroby ze skóry.

    Mający przewagę nad innymi manufakturami bracia Hermès wprowadzili kolejną nowość: zamek błyskawiczny, i jako pierwsi w Europie wszywali je do kurtek, płaszczy, toreb i innych produktów. „Zapięcie Hermès” stało się nieodzowną częścią marki, z którego korzystały kolejne pokolenia. W ofercie znalazły się też paski, rękawiczki i biżuteria, ale to nie one uczyniły z firmy Hermès imperium o globalnym zasięgu.

    Kultowy kawałek materiału 

    Jak przystało na biznesmena z dużą wyobraźnią Emile-Maurice wiedział, że aby wyprzedzić konkurencję musi wymyślić przedmiot, który kolejnym pokoleniom kupujących będzie kojarzył się z Hermèsem. Drobna galanteria skórzana okazała się niewystarczającym produktem do wypromowania rozrastającej się firmy.

    Potrzeba stworzenia czegoś małego, relatywnie taniego i na każdą okazję zainspirowała Emile’a-Maurice’a do zmiany profilu manufaktury i rozszerzenia jej działalności.

    Sięgający po klasyczne tkaniny i wzory Emile-Maurice był wymagającym szefem, chciał, aby toczki dla dżokejów, z których w tamtym czasie słynął Hermès, świadczyły o jakości marki. Nie przewidział, że niepozorny kawałek tkaniny stanie się obiektem westchnień kobiet na całym świecie noszonym niezależnie od pogody, pory roku i dnia.

    W latach 30. zakładanymi do garniturów apaszkami chwaliły się Audrey Hepburn, Jacqueline Kennedy i księżna Monako Grace Kelly. Z tą ostatnią postacią wiąże się historia innej legendarnej rzeczy z logo Hermèsa.

    „It” bag 

    Ceniąca dobre wzornictwo Grace Kelly doskonale wiedziała, jak zwrócić na siebie uwagę. Jeszcze zanim została księżną Monako ukochana aktorka Alfreda Hitchcocka była ulubienicą tłumów. Kiedy na plan „Złodzieja w hotelu” Kelly przyszła z nową torebką w kształcie trapezu stało się jasne, że przedmiot szybko zniknie z półek. W rozlicznych wywiadach Kelly powtarzała, że szukała torby mogącej pomieścić scenariusze filmowe, kosmetyki i parę innych drobiazgów.

    Ale to sesja zdjęciowa w magazynie „Life” sprawiła, że noszona na co dzień przez aktorkę torebka zyskała status „it” bag i tym samym stała się kultowym przedmiotem.

    Po raz kolejny Hermès był na ustach wszystkich.

    Chociaż od tamtej pory minęło kilkadziesiąt lat, firma Hermès nadal dba o jakość usług, co przekłada się na autorskie wyroby. Począwszy od projektu, a na srebrnej klamrze skończywszy – każdą torebkę wytwarza wyłącznie jeden rzemieślnik.

    W latach 70. firma Hermès przeżyła rozkwit w postaci ekspansji na rynki w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych, co zaowocowało butikami na każdej szerokości geograficznej świata.

    Po raz pierwszy od 169 lat stery w manufakturze objęła osoba nie związana z rodziną. Za sukcesem marki do 2014 roku stał Patrick Thomas, który stanowisko prezesa otrzymał po śmierci Jeana-Louisa Roberta Frédéricka Dumasa-Hermèsa.

    Symbol luksusu 

    Na popularność wyrobów marki Hermès wpłynął też jej logotyp. Mało kto wie, ale zaprzężony w parę koni powóz z uchwyconym z profilu mężczyzną, był mocno inspirowany wiszącą w gabinecie Emile’a-Maurice’a grafiką Alfreda de Dreux.

    Pomarańczowe logo na białym tle stało się synonimem luksusu, do czego otwarcie przyznawał się wnuk założyciela manufaktury. W jednym z nielicznych wywiadów, na jakie przystał, Emile-Maurice powiedział: „Marka Hermès to synonim wyrafinowanej elegancji”.

    Od tamtej pory nic się nie zmieniło.

    Luksusowe przedmioty cenią też gwiazdy.

    Jennifer Lopez nie wyobraża sobie dnia bez założenia jednej z toreb z charakterystycznym zapięciem Hermèsa. Po akcesoria zdobione literą „H” sięgają też Céline Dion, Victoria Beckham, Lady Gaga, Emma Roberts i Leonie Hanne.

    Jedno wiadomo na pewno: jeśli na świecie istnieje coś równie kultowego co wyroby Hermès to z pewnością muszą im dorównywać.

    Wykonane z najlepszych skór, jedwabiu, wełny i kaszmiru produkty marki Hermès wciąż mają wielu fanów i nic nie wskazuje na to, by w najbliższej przyszłości miało to ulec zmianie.

    Źródła:

    https://www.hermes.com/pl/en/content/271366-six-generations-of-artisans/

    The History of Hermès

    Thierry Hermes – kim był założyciel domu mody Hermes?

    https://nazwane.pl/odrobina-luksusu-z-marka-hermes/

     Więcej o modzie znajdziecie tutaj

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY