Zioła na jesienną chandrę

Zioła na jesienną chandrę

Idzie jesień, a wraz z nią okresowe spadki nastroju zdarzające się chyba każdemu. Jednak można temu zaradzić. Odpowiednie nastawienie, dieta, więcej ruchu na świeżym powietrzu i wspomaganie się odpowiednimi ziołami na pewno pomogą odzyskać równowagę psychiczno-emocjonalną.

Jesienna chandra objawia się złym samopoczuciem, spadkiem energii, apatią, smutkiem, spadkiem zainteresowania życiem towarzyskim. Osoby nią dotknięte skarżą się na uczucie przygnębienia, zmęczenie i senność. Ma to związek z mniejszą ilością światła dziennego, spadkiem temperatury i zmianą rytmu dobowego. Pochmurne, szare dni nie sprzyjają zachowaniu optymizmu. Jednak nie warto się poddawać, gdyż z jesienną chandrą zdrowa osoba może poradzić sobie sama.

Okazuje się, że w stanach obniżonego nastroju sami możemy się wspomóc skromnymi ziołami, które bez problemu znajdziemy w aptece czy sklepie zielarskim.

Na świecie wiele jest ziół znanych ze swych pozytywnie wpływających na właściwości. Przedstawię najpopularniejsze z nich, rosnące także w naszych ogrodach czy na łąkach.

Dziurawiec

To jedna z szeroko stosowanych i dobrze poznanych roślin. Działa wspomagająco w nerwicach, wspomaga leczenie stanów lekowych i depresji. Okazuje się, że jest stosowana przez niektórych lekarzy w terapii łagodnej depresji, gdyż wpływ jej ekstraktów jest zbliżony do działania syntetycznych leków antydepresyjnych, a efekt leczniczy porównywany z lekami stosowanymi w leczeniu lżejszych objawów tej choroby. Aby dziurawiec miał działanie terapeutyczne musi być przyjmowany w postaci wyciągu alkoholowego lub ziołowego. Tak popularne herbatki z dziurawca mają znikome właściwości antydepresyjne. Warto pamiętać, że podczas stosowania kuracji dziurawcem należy unikać światła słonecznego ze względu na możliwość wystąpienia reakcji alergicznych: uczulenia czy oparzenia.

Melisa

To od dawna znana w lecznictwie roślina miododajna o przyjemnym cytrynowym zapachu, zawierająca w liściach olejki eteryczne. Posiada właściwości obniżające poziom lęku, wycisza, wspomaga leczenie bezsenności, uspokaja, lecz nie powoduje stanu otępienia. Wręcz przeciwnie, poprawia czujność u osób regularnie ją pijących. Po napar z melisy warto sięgać w chwilach zdenerwowania czy stresu, a także wypić wieczorem przy problemach z zasypianiem.

W aptekach można kupić melisę w postaci suszu lub ekspresowych herbatek do zaparzania. Napar przyrządzamy zalewając wrzącą wodą 1 łyżeczkę suszu lub torebkę z herbatką i zaparzając pod przykryciem nie dłużej niż 15 minut.

Herbata jaśminowa

Jest jednym z rodzajów zielonej herbaty. Jej nazwa pochodzi od krzewu jaśminu z rodziny oliwkowatych. Regularne picie jaśminu ma wiele zalet, między innymi oczyszcza umysł, wspiera koncentrację, działa relaksująco, łagodzi stany nerwowe. Napar z jaśminu pity przed snem pomaga w walce z bezsennością.

Badania wykazały, że sam zapach jaśminu poprawia nastrój i pomaga się zrelaksować. Jednak ludzie nie przepadający za zapachem tej rośliny, narażeni na jego intensywne działanie mogą odczuwać lęk.

Lawenda lekarska

Od wieków w medycynie ludowej i ziołolecznictwie uznawana jest za roślinę o właściwościach uspokajających, poprawiających sen oraz nastrój. Roślina ta zyskała duże znaczenie w aromaterapii. Według współczesnych badań, lawenda zawiera substancje, których mechanizmy działania są podobne  do występujących w lekach psychotropowych.

Lawenda zapobiega bólom głowy, migrenie, stanom depresyjnym, lękom i nerwowości, wspomaga i poprawia jakość snu, a także korzystnie wpływa na kobiety w ciąży. Olejek lawendowy wykorzystywany w aromaterapii łagodzi depresję poporodową oraz lęki związane z połogiem. W stanach lękowych wystarczy skropić np. chusteczkę naturalnym olejkiem lawendowym i wdychać.

Aromat lawendy łagodzi także zaburzenia snu, dobrze jest więc używać lawendowej mgiełki do pościeli albo przed spaniem wetrzeć olejek lawendowy w szyję, klatkę piersiową oraz skronie. W czasie snu będziemy wówczas otuleni relaksującym lawendowym aromatem.

Zioła o dobroczynnym działaniu warto łączyć ze sobą. Przy problemach z zasypianiem można zrobić sobie kąpiel z 15 kroplami olejku lawendowego i wypić napar z melisy. Zrelaksowane ciało i umysł mamy gwarantowane.

Kozłek lekarski

Preparaty z wyciągu kozłka lekarskiego pospolicie określa się jako waleriana.

Już od starożytności tej bylinie przypisywano wiele właściwości leczniczych. Obecnie wyciągi z kozłka wykorzystuje się w medycynie konwencjonalnej min. do leczenia niektórych zaburzeń psychicznych o podłożu lękowym i emocjonalnym. Wyciąg z tej byliny stosuje się na uspokojenie, poprawę samopoczucia, obniżenie poziomu agresji, problemów z zasypianiem.

Aby sporządzić napar z kozłka lekarskiego należy  około 3 gramów świeżego korzenia zalać 150 mililitrami wody i parzyć około 20 minut. Po tym czasie napar trzeba odcedzić przez gazę. Taka ilość dobrze jest wypijać 2-3 razy dziennie.

Preparatów z kozłkiem nie powinny przyjmować kobiety w ciąży.

W przyrodzie istnieje wiele roślin, które mogą nam pomóc odzyskać psychiczną równowagę. Oprócz naparów do picia pomocna jest ziołowa aromaterapia. Inhalacje z olejku rozmarynowego, bazyliowego, miętowego, melisy czy bergamotki pomogą skutecznie poprawić nastrój. Możemy stosować je w zależności od potrzeby. W przypadku ziołowych naparów należy pamiętać, że pijemy je przez okres 3 tygodni, potem robimy przerwę i w miarę potrzeby powtarzamy. Zioła też są lekami, z apteki Pana Boga.:)