Więcej...

    Miasto moje, a w nim… Piosenki warszawskie! Muzeum Warszawy przedstawia wyjątkową książkę z autorskim wyborem piosenek o Warszawie. Premiera już 6 grudnia!

    Piosenki warszawskie. Antologia tekstów to autorski wybór 77 utworów, które opowiadają o Warszawie. To zarówno ballady uliczne, jak i piosenki kabaretowe i estradowe, pieśni hymniczne, utwory punkowe i rapowe. Najstarszy tekst pochodzi z końca XVIII wieku, a najnowszy z 2023 roku. Towarzyszą im komentarze twórców wyboru: Bartka Chacińskiego, Jacka Hawryluka i Jana Emila Młynarskiego. Muzyczna kronika dziejów miasta, jego mieszkanek i mieszkańców, przemian obyczajowych i społecznych ukaże się 6 grudnia nakładem Muzeum Warszawy.

    Którędy biegła linia K? W którym dziesięcioleciu nagrano ponad trzy i pół tysiąca tang? Jak daleko z Warszawy na Jamajkę? Gdzie stoją domy z betonu, w których nie ma wolnej miłości?

    Na kartach Piosenek warszawskich przewija się ferajna barwnych postaci, prawdziwych, zmyślonych i legendarnych. Spotykają się Czarna Mańka i Olga z ulicy Mandarynki, Tata Tasiemka i Papa Jawor, Krwawy Wiktor i hetman Piotr Ożarowski, jubilat Jarzyna i Rum-Helka, ekipa z Ursynowa i łobuzy z Kercelaka. Występują Czesław Niemen, Molesta, Agnieszka Osiecka, Stanisław Grzesiuk, Irena Santor, Andrzej Włast, sanah, Władysław Szpilman, Dezerter, Orkiestra Uliczna z Chmielnej, Wojciech Młynarski, Hemp Gru… ponad klasami społecznymi, stylami muzycznymi, granicami dzielnic i wiekami złożonej historii Warszawy. Od pieśni z końca XVIII wieku o insurekcji kościuszkowskiej po kawałek z 2023 roku, w którym raper Kaz Bałagane pyta „Jak żyć w WWA?”.

    Muzeum Warszawy przedstawia Piosenki warszawskie. Antologię tekstów. Autorka koncepcji książki i redaktorka tomu Julia Odnous-Pawlińska zaprosiła do współpracy wyjątkowe trio. Bartek Chaciński, Jacek HawrylukJan Emil Młynarski dokonali wyboru 77 piosenek, które mówią o Warszawie – dosłownie, w przenośni i w sugestii. Każdemu tekstowi towarzyszy krótki komentarz o kontekście powstawania utworów, osadzający je również w historii muzyki nie tylko warszawskiej, lecz także polskiej, a nawet światowej.

    Dlaczego tak wiele utworów opowiada o Warszawie? Czy piosenkę warszawską można łatwo zdefiniować i czy da się opisać jej dzieje? Kulturoznawczą i historyczną perspektywę dodają teksty Piotra Kubkowskiego, Agnieszki KarpowiczIgora Piotrowskiego, z zespołu Pracowni Studiów Miejskich Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Noty rozdziałowe, WprowadzeniePosłowie pozwalają spojrzeć na piosenkę, jako poezję miejskiej nowoczesności, prześledzić przemiany jej głównych tematów czy ewolucję języka. Przedstawione zostają także najważniejsze postaci tworzące i wykonujące piosenki, studia nagraniowe, sceny teatralne czy kabaretowe.

    Wojciech Pawliński jest twórcą szaty graficznej książki, a także wyjątkowych ilustracji do każdego tekstu piosenki, które celnie oddającą nie tylko treść, ale i klimat utworu. Błyskotliwy humor, wyczucie detalu, rozpoznawalny, geometryczny styl i intensywne kolory sprawiają, że piosenki ożywają i pobudzają wyobraźnię.

    Piosenki warszawskie to nie śpiewnik czy zbiór kanonicznych utworów lub próba opisania historii piosenki warszawskiej. Teksty piosenek potraktowane zostały jako wypowiedzi literackie, będące wyrazem i nośnikiem różnorodnych wizji miasta, powstałe w różnych okolicznościach historycznych i społecznych – wyjaśnia Julia Odnous-Pawlińska, twórczyni koncepcji książki i jej redaktorka. – W antologii znalazły się m.in. ballady uliczne, piosenki kabaretowe i estradowe, pieśni hymniczne, utwory punkowe i rapowe. Ostateczny wybór to 77 tekstów ułożonych według pięciu głównych zagadnień i tym samym rozdziałów książki. To Afekty, Tożsamości, Zdarzenia, Czasoprzestrzenie, Zmysły – dodaje.

    Piosenki Warszawskie. Antologia tekstów

    Koncepcja i redakcja merytoryczna: Julia Odnous-Pawlińska

    Wybór i komentarze: Bartek Chaciński, Jacek Hawryluk, Jan Emil Młynarski

    Projekt graficzny i ilustracje: Wojciech Pawliński

    Opracowanie naukowe zagadnień, noty rozdziałowe: Piotr Kubkowski

    Wprowadzenie: Agnieszka Karpowicz

    Posłowie: Igor Piotrowski

     

    Wydawca: Muzeum Warszawy

    Wydanie I, Warszawa 2024

    ISBN: 978-83-971849-3-0

    Format: 16,5 x 22 cm

    Oprawa: twarda

    Liczba stron: 488

    Książka w języku polskim

    Grupa docelowa: 15+

    Cena okładkowa: 99 zł

    Premiera: 6 grudnia 2024

    Dostępna w księgarniach Muzeum Warszawy, w sklepie internetowym oraz w wybranych księgarniach.

    Fragment książki:

    Dlaczego wykonawcy i autorzy tekstów tak chętnie odmieniają słowo „miasto” przez wszystkie przypadki? Czy oznacza to, że przestrzeń miejska stanowi wyjątkowo dobre medium dla wyrażenia tego, o czym się śpiewa? Czy miejskość i konkretne miasta mają jakiś szczególny związek z muzyką popularną i ją współtworzą?

    (…) piosenka rozrywkowa może być uznawana za poezję miejskiej nowoczesności. Piosenki popularne – niezależnie od gatunku muzyki i stosunku do miejsca – przedstawiają miasto jako naturalne środowisko życia człowieka, bliskie większej zbiorowości odbiorców i każdemu z nich z osobna. Dlatego właśnie teksty pozwalają słuchaczom rozpoznać siebie w śpiewanych opowieściach oraz ich bohaterkach i bohaterach, współdzielić z nimi przeżycia i emocje rozgrywające się w codziennej, dobrze znanej przestrzeni.

    Agnieszka Karpowicz, Co słychać w mieście?

     

    Biogramy autorek i autorów oraz ich ulubione piosenki z książki:

    Bartek Chaciński – dziennikarz i publicysta zajmujący się muzyką współczesną oraz kulturą najnowszą. Kierował działem muzycznym miesięcznika „Machina”, obecnie jest zastępcą redaktora naczelnego „Polityki” i kierownikiem działu kulturalnego tygodnika. Od 2003 roku współpracuje z Polskim Radiem, obecnie prowadzi audycje HCHTygodnik muzyczny w Trójce. Twórca słowników najnowszej polszczyzny. Członek Rady Języka Polskiego oraz Akademii Fonograficznej ZPAV. Prowadzi blog muzyczny Polifonia.

    Ulubiona piosenka z książki: Czerwony autobus, sł. Kazimierz Winkler, muz. Władysław Szpilman, 1952

    Jacek Hawryluk – muzykolog i dziennikarz muzyczny zajmujący się muzyką współczesną. Współpracował z „Machiną”, „Gazetą Wyborczą”, „Przekrojem”, „Newsweekiem”. Prowadził w TVP Kultura studia Konkursu Chopinowskiego i Konkursu Wieniawskiego. Od 1991 roku związany z Radiostacją, od 2001 roku z Polskim Radiem. W latach 2007–2024 kierownik redakcji muzycznej i wicedyrektor Programu II. Od 2024 roku związany z Trójką (audycje: HCH, Samo HW tonacji Trójki).

    Ulubiona piosenka z książki: Kombi, Hotel twoich snów, sł. Marek Dutkiewicz, muz. Grzegorz Skawiński, 1979

    HCH – duet radiowy Jacka Hawryluka i Bartka Chacińskiego. Sąsiedzi na antenie radiowej od 1995 roku (Rozgłośnia Harcerska/Radiostacja). Razem przed mikrofonem zasiedli w 2003 roku. Przez 13 lat ich wspólny program HCH był nadawany na falach Dwójki, Czwórki i Trójki. Wspólnie publikują felietony w „Ruchu Muzycznym”.

    Jan Emil Młynarski – muzyk instrumentalista i wokalista, znawca i popularyzator polskiej muzyki pierwszej połowy XX wieku i jej twórców. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Od 2018 roku związany z radiową Trójką, gdzie prowadzi cotygodniową audycję autorską. Założyciel i lider zespołu Warszawskie Combo Taneczne, wykonującego tradycyjny repertuar stołecznych orkiestr ulicznych. Wraz z pianistą Marcinem Maseckim tworzy Jazz Band Młynarski-Masecki, zespół odwołujący do tradycji przedwojennych orkiestr tanecznych. Ostatnio wydał autorskie płyty: Narkotyki, z zespołem Brass Federacja (Mystic Production, 2023), oraz Gambit, jako JM Solo (U Jazz Me Records, 2024). Laureat Nagrody Miasta Stołecznego Warszawy.

    Ulubiona piosenka z książki: Warszawo, piękna Warszawo! (Warszawo, moja Warszawo!), sł. Andrzej Włast, muz. Zygmunt Karasiński, 1933

    Julia Odnous-Pawlińska – redaktorka merytoryczna i prowadząca, fotoedytorka. Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2015 roku związana z Wydawnictwami Muzeum Warszawy. Zredagowała m.in. publikacje: Legendy warszawskie. Antologia (2016) i Herse. Warszawski dom mody (2019).

    Ulubiona piosenka z książki: Deszcz (I tak się trudno rozstać…), sł. Konstanty Ildefons Gałczyński, muz. Władysław Szpilman, 1951

    Wojciech Pawliński – projektant książek i grafiki użytkowej, ilustrator. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2014 roku współpracuje z wydawnictwami i instytucjami kultury. Autor opracowania graficznego takich tytułów jak Jadłonomia Marty Dymek (Dwie Siostry, 2014) i Legendy warszawskie. Antologia (Muzeum Warszawy, 2016). Jego projekty były wielokrotnie nominowane i nagradzane, m.in w plebiscytach must have Łódź Design Festival czy Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY.

    Ulubiona piosenka z książki: Syn ulicy (Apasz), sł. Andrzej Włast, muz. Jakub Kagan, 1929

    dr Piotr Kubkowski – kulturoznawca i historyk kultury, specjalizujący się w okresie przełomu XIX i XX wieku. Adiunkt w Instytucie Kultury Polskiej i wicekierownik interdyscyplinarnych studiów miejskich na Uniwersytecie Warszawskim. Kierownik projektów badawczych i popularyzator wiedzy. Za książkę Sprężyści o pierwszych warszawskich cyklistach (NCK, 2018) nominowany do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy oraz nagrodzony w Konkursie im. Hanny Szwankowskiej. Współredaktor tomu Spostrzeżenia nad ludźmi. Szczere wyznania Massażystki (Neriton, UW, 2021) oraz serii „Topo-Grafie” wydawnictwa Lampa i Iskra Boża o warszawskich pisarzach.

    Ulubiona piosenka z książki: Nie ma cwaniaka dla warszawiaka, sł. i muz. Albert Harris, 1946

    dr hab. Agnieszka Karpowicz, prof. ucz. – literaturoznawczyni, kulturoznawczyni, członkini zespołu Pracowni Studiów Miejskich Instytutu Kultury Polskiej, Ośrodka Badań nad Awangardą Uniwersytetu Jagiellońskiego i ośrodka Modernitas przy Université Libre w Brukseli. W latach 2016–2022 wiceprezeska Fundacji im. Mirona Białoszewskiego. Współkuratorka wystaw, kierowniczka projektów badawczych. Jej najnowsze publikacje to „Gęściocha”. Białoszewski nieosobny (współredaktorka tomu) i Białoszewski temporalny (czerwiec 1975–czerwiec 1976) z serii „MiroFor” (słowo/obraz terytoria, 2023).

    Ulubiona piosenka z książki: Dezerter, Pałac, sł. Krzysztof Grabowski, muz. Robert Matera, 1985

    dr hab. Igor Piotrowski – kulturoznawca, teolog, adiunkt w Zakładzie Historii Kultury Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Współzałożyciel i od 2017 roku kierownik Pracowni Studiów Miejskich na tejże uczelni. Zajmuje się historią kultury polskiej, przestrzenią Warszawy, kulturowymi kontekstami kartografii. Autor książek, współredaktor serii „Topo-Grafie” wydawnictwa Lampa i Iskra Boża o warszawskich pisarzach. Współredaktor tomu „Gęściocha”. Białoszewski nieosobny z serii „MiroFor” (słowo/obraz terytoria, 2023).

    Ulubiona piosenka z książki: Deszcz (I tak się trudno rozstać…), sł. Konstanty Ildefons Gałczyński, muz. Władysław Szpilman, 1951

    Więcej o kulturze i sztuce znajdziecie tutaj.

    Piosenki warszawskie, il. Wojciech Pawliński, proj. Anna Bieńkowska
    Piosenki warszawskie, il. Wojciech Pawliński, proj. Anna Bieńkowska
    Piosenki warszawskie. Antologia tekstow Muzeum Warszawy 2024 il. Wojciech Pawlinski
    Piosenki warszawskie. Antologia tekstow Muzeum Warszawy 2024 il. Wojciech Pawlinski

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY