Wzory małe i duże
Nim przyjrzymy się bardziej wnikliwie konkretnemu wzorowi, warto zwrócić uwagę na jego wielkość.
Odzież, na której wzory, nadruki są małe, będzie najczęściej cechować ludzi mniej śmiałych, ale też wrażliwych, romantyków. To osoby mające wyczucie dla formy.
Po ubrania z widocznymi, dużymi wzorami lub jednym dużym wzorem, częściej sięgną osoby chcące jawić się otoczeniu jako oryginalne, lubiące wzbudzać podziw. Ich działania często bywają bez planu, bo nie przywiązują wagi do szczegółów. Takie osoby z uwielbieniem eksplorują świat i kochają przygody!
Kwiaty
Drobne kwiatowe wzory i printy wybierają osoby o romantycznej duszy, lubiące marzyć, mające skłonności do melancholii. Natomiast odzież z motywem wielobarwnych, najczęściej dużych kwiatów jest chętnie zakładana przez osoby uzdolnione artystycznie, kreatywne, pomysłowe, spontaniczne i ceniące sobie niesztampowe rozwiązania.
Po koszule w egzotyczne, duże kwiaty, chętnie sięgają osoby lubiące podróżować i zaznawać relaksu w egzotycznych zakątkach świata. Będą to bardzo często ekstrawertycy, otwarci na przygodę i znajomości, ludzie z dużym poczuciem humoru.
Kraty, pasy i kropki
Paski, kratki i kropki są, obok kwiatowych nadruków, klasycznym i bardzo popularnym wzorem, szczególnie często widywanym na koszulach. Co kryje się za zamiłowaniem do tych wzorów?
Paski i kropki – groszki (szczególnie te drobne) chętnie wybiorą ludzie, którzy zwykle postępują konwencjonalnie, według przyjętych zasad, mogą przy tym wykazywać nieco konserwatywne poglądy. Osoby, które noszą takie wzory, są najczęściej postrzegane przez otoczenie jako niezawodne i godne zaufania.
Wzór kraty interpretowany może być dwojako. Może być tak, że osoby preferujące ten właśnie wzór, nakładają na siebie jakieś ograniczenia, nie pozwalając sobie na pewne zachowania i działania wprost. Ta powściągliwość może dotyczyć również relacji z innymi ludźmi, przejawiać się w wyrażaniu emocji. Równie często zdarza się, że ograniczenia są wynikiem sytuacji zewnętrznej, na przykład przyjętych i obowiązujących zasad w środowisku pracy, w którym taka osoba musi funkcjonować – te osoby najczęściej sięgną po klasyczny wzór kraty, na białym tle. Natomiast osoby lubujące się w wielokolorowych wzorach kratki cechować będzie swoboda, przystępność w relacjach, otwartość w kontaktach. Takie osoby mają zwykle wiele ciekawych pomysłów i chętnie dzielą się nimi z otoczeniem!
Kwadraty, prostokąty i trójkąt doskonały
Wzory geometryczne lubią osoby o zainteresowaniach technicznych, posiadające umiejętności praktyczne.
Trójkąty na odzieży bywają wyborem ludzi skupionych na własnym rozwoju, stale doskonalących się i dążących konsekwentnie do swoich celów.
Kwadraty, podobnie jak prostokąty, są wyrazem stałości, bezpieczeństwa. Osoby lubujące się we wzorach w kwadraty cenią sobie przewidywalność i lubią stabilizację.
Jeśli wzory geometryczne występujące na odzieży cechuje nieuporządkowanie, brak symetrii, może być tak, że osoba wybierająca taki wzór odczuwa w swoim życiu brak kontroli, chaos.
Serce
Motyw serca lub serduszek często występuje na odzieży. Jak nietrudno się domyślić, oznacza on potrzebę czułości. Takie ubrania chętnie zakładają osoby tęskniące i poszukujące miłości.
Motyle
Ten wzór wyraża potrzebę beztroski i zapomnienia, choć na chwilę, o być może trudnej dla osoby noszącej taki wzór, rzeczywistości. Motyl symbolizuje także przemianę, nowy etap. Ktoś zakładający ten właśnie wzór może mieć za sobą trudne doświadczenia, które rozpamiętuje, jednocześnie marząc o lepszym życiu.
Psy i koty
Wzory z psami i kotami zapewne najchętniej wybiorą sympatycy tych zwierząt. Jednak i tu możemy dopatrzeć się drugiego dna takich wyborów. Otóż po ubrania z motywem psa chętnie sięgną osoby ceniące sobie lojalność w relacjach, wykazujące opiekuńczość wobec innych.
Odzież z motywem kotów będzie charakterystycznym wyborem dla indywidualistów, lubiących z natury chadzać własnymi ścieżkami, mających umiłowanie dla własnej wolności, ceniących niezależność.
Motywy zwierzęce
Bardzo modnymi wzorami i stale goszczącymi zarówno na pokazach mody, jak i niezależnie od sezonu – w sklepach z odzieżą, są ubrania w panterkę – w cętki, w pręgi czy też z motywem skóry węża, krokodyla lub z dodatkiem futra. Wszystkie wzory, motywy i faktury mające odniesienie do skóry czy umaszczenia zwierząt mają odniesienie do seksualności i nierzadko sięgają po nie osoby chcące zaakcentować swój seksapil. W takie wzory chętnie ubierają się osoby pewne siebie, a nawet lubiące dominować.
Kości i czaszki
Ubrania w takie wzory często noszą osoby, które nie zaznały w dzieciństwie rodzicielskiej czułości, nie czuły się bezpieczne. Te wzory są też wyrazem buntu wobec „starego porządku”, który może być dla takiej osoby nie do przyjęcia, powodować swego rodzaju wewnętrzny ból i niezgodę. Zwykle emblematom kojarzącym się ze śmiercią towarzyszą ciemne, mroczne kolory odzieży, które mają wzmocnić ten przekaz.
Postacie z bajek
Odzież z postaciami z bajek lubią osoby tęskniące za beztroską dziecięcych lat i żyjące takimi wspomnieniami, ubolewające w głębi duszy nad upływem czasu i swojego wieku.
Logo słynnej marki
Wiele firm, których logo jest postrzegane jako prestiżowe, ma w swojej kolekcji ubrania, na których widnieje ono i to pokaźnej wielkości. Ubrania z dużym firmowym logo będą najczęściej wyborem osób chcących podkreślić swój status, mają nieść komunikat: „stać mnie”, jednocześnie co ważne – logo znanej marki ma za zadanie także ukrywać niedostatki.
Inaczej należy natomiast interpretować logo w przypadku, kiedy określa ono czyjąś przynależność do danej grupy, bo wtedy wyraża zainteresowania, pasje.
Wzory i nadruki na odzieży są jak symbole. Bywają wyrazem ukrytych tęsknot i problemów. Dzięki nim możemy przekazać informację o naszych zainteresowaniach. Mogą też wiele powiedzieć nam o innych ludziach. Pamiętajmy jednak o tym, że w analizie wyglądu znaczenie ma całość stylizacji, czyli również kolory i poszczególne dodatki. Samą analizę wzorów potraktujmy zatem jako ciekawostkę i dobrą zabawę!
*Artykuł zawiera wątki psychologiczne i powstał w oparciu o źródła:
Psychologia ubioru, Bogusława M. Andrzejewska
Zrozumieć człowieka z wyglądu, Dariusz Tarczyński
Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Gavin Evans
https://insideoutstyleblog.com/2012/03/how-to-interpret-prints-and-patterns.html
https://www.bustle.com/articles/99797-what-your-favorite-clothing-pattern-says-about-you-from-happy-go-lucky-polka-dots-to-wild
Więcej o modzie znajdziesz tutaj.