Więcej...

    Gianni Versace – z miłości do mody, z uwielbieniem dla bogactwa

    Gianni Versace był jednym z najsłynniejszych projektantów w historii mody i założycielem Domu Mody Versace, którego znak firmowy – złota głowa Meduzy, należy do najbardziej rozpoznawalnych na świecie. W jaki sposób chłopiec z jednego z najbiedniejszych regionów Włoch stworzył własne imperium?

    Gianni

    Giovanni Maria Versace urodził się 2 grudnia 1946 roku we Włoszech, w Reggio di Calabria. Region Kalabrii, z racji działalności na jego terenach grupy mafijnej ‘Ndrangheta, był jednym z uboższych regionów Włoch (taki też pozostaje do dziś). Pomimo to rodzina Versace wiodła dostatnie życie. Ojciec Giovanniego – Antonio handlował węglem, a matka Francesca była uznaną krawcową. Giovanni (zwany przez najbliższych Giannim) miał starszego brata Santo i siostrę Tinuccie, ale ta w wyniku nagłej choroby zmarła, co było strasznym ciosem dla całej rodziny Versace. Wkrótce jednak na świat przyszła najmłodsza latorośl – Donatella. Nikt nie przypuszczał wówczas, że ta dokazująca trójka rodzeństwa stworzy za kilkanaście lat własne imperium mody!

    Narodziny pasji

    Mały Gianni, w przeciwieństwie do swojego starszego brata Santo, nie należał do pilnych uczniów. Z nauką ewidentnie nie było mu po drodze, często wagarował. Uwielbiał za to przebywać w pracowni krawieckiej swojej matki, słynącej w całym mieście z projektów sukienek. Tam godzinami przeglądał czasopisma z modą, przyglądał się, jak jego matka obsługuje klientki, a następnie na kartkach projektował własne kreacje. Rysunkami, na których nierzadko widniały skąpo odziane smukłe kobiety z obfitym biustem, jako młody chłopiec miał narażać się swoim nauczycielom w szkole, którzy z tego powodu wzywali jego rodziców. Chłopiec przebywając w pracowni krawieckiej świetnie się bawił, szyjąc szmaciane lalki. Podobno Gianni uszył ze strzępków materiałów pozyskanych z pracowni matki sukienki dla lalek swojej przyjaciółki; stworzył w ten sposób całą ich kolekcję.
    Jako nastolatek Gianni pomagał swojej matce w zakupie materiałów i dodatków krawieckich. Okazał się w tym doskonały. Potrafił wybrać nie tylko ładne, ale i dobre jakościowo tkaniny.

    Pierwszy biznes

    Pomimo doskonałego gustu i wyczucia mody, młody Gianni nie widział się w roli projektanta. Natomiast bardzo chciał zostać muzykiem, ale rodzice jak na ironię zapisali go do technikum budowlanego. Zajęcia w technikum były do tego stopnia nużące dla Gianniego, że ten nawet nie wziął udziału w egzaminie końcowym. Goryczy rodziców dopełniał fakt, że ich syn nie był zainteresowany płcią przeciwną. Gianni żył w swoim własnym świecie i na swoich zasadach.
    Pomimo braku sukcesów w nauce, nadal pomagał matce w pracowni krawieckiej. Wkrótce namówił ją do tego, by otworzyła butik z gotowymi do kupienia na miejscu kreacjami. W sklepie o nazwie „Elle” można było kupić ubrania słynnych marek, po które Gianni jeździł do Paryża i Londynu, a które były istnym powiewem świeżości dla mieszkanek Reggio, przez co sprzedawały się jak świeże bułeczki.

    Muza

    Nieznajdujący porozumienia ze swoimi rówieśnikami Gianni bardzo dobrze dogadywał się ze swoją młodszą siostrą Donatellą. Stała się ona jego przyjaciółką od serca. To jej jako pierwszej z rodziny miał powierzyć sekret o swojej homoseksualnej orientacji. Gdy stała się nastolatką, razem uczestniczyli w całonocnych imprezach w mieście.
    Gianni z przyjemnością przywoził z zagranicznych wyjazdów ubrania dla swojej młodszej siostry, której szczupła sylwetka idealnie wpisywała się w kanony kobiecego piękna tamtych czasów. Donatella była jego muzą, inspiracją, a on był kreatorem jej wizerunku – najpierw namówił ją na zrobienie jasnych pasemek, a następnie na rozjaśnienie całej fryzury.

    Z miłości do mody

    Biznes rodzinny prosperował bardzo dobrze, a Gianni zadowolony z tych sukcesów uznał, że chce zostać projektantem. Jego szkice zostały docenione przez właścicieli Florentine Flowers, którzy zlecili dwudziestosześciolatkowi zaprojektowanie wiosenno-letniej kolekcji. Ubrania z dzianiny projektu Gianniego miały nietypowe wzory, ale kolekcja okazała się strzałem w dziesiątkę. Młody projektant postanowił spróbować swoich sił w mieście uznanym za stolicę świata mody – Mediolanie. Tam rozpoczął pracę w firmie Genny, tworząc kolekcję ubrań dla młodego pokolenia.

    Projekty Gianniego nie tylko w młodych odbiorcach wzbudziły zdumienie. Połączenie żakietu w pepitkę z koronką czy nadruki kwiatów na koszulach sprawiły, że jego projekty zostały przyjęte z niekłamanym entuzjazmem. Dostał kolejne zlecenie; tym razem miał stworzyć kolekcję odzieży skórzanej – ten projekt również zwieńczył sukcesem.

    Już w 1975 roku pisał o nim włoski „Vogue”. Na łamach słynnego czasopisma zaprezentowano projekty młodego Versace. Francesca była dumna z syna, przyjechała podobno do Mediolanu, by wspomóc Gianniego w pracy, na której przecież doskonale się znała. Już w tamtym czasie zmagała się z chorobą wątroby. Zmarła trzy lata później, w 1978 roku. Prowadzeniem rodzinnego butiku „Elle” zajęła się Donatella.

    https://www.instagram.com/p/C07gZzzNEhY/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

    Rodzinne imperium

    Gianni zarabiał bardzo dobrze, dlatego postanowił sprowadzić swoją młodszą siostrę do Mediolanu, zapewniając jej przy tym dostatnie życie. Patrząc z nadzieją i odwagą w przyszłość, założył w 1978 roku swój własny Dom Mody Versace.
    Rodzinny biznes nabrał nowego wymiaru. Gianni poprosił swojego brata Santo, finansistę, o pomoc w prowadzeniu przedsiębiorstwa. Donatella zajęła się stroną marketingową firmy i prowadziła kampanie reklamowe. Każde z trójki rodzeństwa z powodzeniem wypełniało swoją część powierzonych sobie wzajemnie zadań, budując krok po kroku rodzinne imperium. Wydawałoby się, że świetnie się uzupełniają, dzieliły ich jednak różnice w charakterach. Donatella nie przepadała też za D’Amico – partnerem Gianniego, którego ten zaprosił do współpracy. Panowie tworzyli razem kostiumy do przedstawień teatralnych. D’Amico miał sprawować również pieczę nad kilkoma liniami ubrań marki Versace.

    Z uwielbieniem bogactwa

    Dość szybko, bo jeszcze w tym samym roku, w którym otwarto firmę, światło dzienne ujrzała pierwsza kolekcja Domu Mody Versace. Pierwszy pokaz nie został dobrze dopracowany, mimo to kolekcja zyskała rozgłos. Gianni, który dał się już poznać w świecie mody z innowacyjnych połączeń tkanin i wzorów w swoich projektach, tym razem również zaskoczył klientów, mistrzowsko łącząc materiały i style.

    Kolekcja Versace odznaczała się też przepychem. Stroje ociekały blaskiem, do tego stopnia, że znawcy mody komentowali je później nawiązując do barokowego przepychu.

    Gdy jeszcze pierwsze zachwyty nie opadły, Gianni zaprezentował odważną jak na tamte czasy kolekcję męskich ubrań. Luźne fasony spodni i jedwabne koszule zaprezentowane przez charyzmatycznego projektanta dały jemu i jego marce jeszcze większą sławę.

    Gianni doskonale wiedział, jak nadać klasyce więcej pikanterii i rockowego stylu. Jego znakiem rozpoznawczym były innowacyjne projekty, w których stawiał na intensywne kolory, seksowne kroje i wzory, które często nawiązywały do kultury starożytnej Grecji, którą się interesował. Zapewne z tego powodu znakiem firmowym Domu Mody Versace została złota głowa Meduzy, która do dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków firmowych na świecie.

    Prócz ubrań, wizjoner mody zamarzył również o własnych perfumach. W trzy lata po otwarciu firmy, w 1981 roku do sprzedaży wszedł pierwszy zapach o nazwie „Gianni Versace”.

    https://www.instagram.com/p/CTt_Tabgo21/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

    Życie na szczycie

    Przedsiębiorstwo prosperowało bardzo dobrze, do tego stopnia, że w 1996 roku na koncie Domu Mody Versace odnotowano obrót przekraczający miliard dolarów. Gianni inwestował pieniądze w nieruchomości, kupował też kolejne dzieła sztuki. Donatella, wychowana w dostatku, również nie stroniła od przepychu. Zamieszkała w pałacu przy jednej z bogatych mediolańskich ulic. Podczas gdy Gianni i Donatella uwielbiali wydawać pieniądze i wieść życie pełne przepychu, Santo zamieszkiwał w niewielkim apartamencie wraz z żoną i dziećmi. Relacje braci podupadły, bo Gianni nie przepadał za żoną brata. Niezmiennie jednak darzył miłością Donatellę. Razem nawet zaprojektowali skórzaną sukienkę, w której Donatella pojawiła się na gali zorganizowanej na stulecie „Vogue’a”. Kreacja łącząca asymetryczną skórzaną spódnicę z gorsetem i skórzanymi paskami opasującymi dekolt i szyję Donatelli wzbudziła sensację. Gianni zaprojektował dla siostry również suknię ślubną.

    https://www.instagram.com/p/CyrLTHnN8LJ/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

    Supermodelki

    Gianni projektował dla sław. Jednym z jego stałych klientów był Elton John, projektował również dla Michaela Jacksona. Podobno w posiadłości Gianniego był apartament zarezerwowany dla Madonny, która wystąpiła w jednej z reklam Versace!
    Współpraca z gwiazdami i znanymi modelkami przekładała się na wzrosty sprzedaży. Znane osobistości były zapraszane na pokazy, zasiadały w pierwszych rzędach, często otrzymywały również kreacje Versace w ramach prezentu. Dom Mody Versace fundował im nierzadko hotel oraz organizował transport. Po niektóre osobistości wysyłano nawet prywatny samolot, bo zyski z tego przedsięwzięcia i tak przewyższały koszty. Nic zatem dziwnego, że marka Versace rosła w siłę i stała się rozpoznawalna na całym świecie, a ubrania z logo Meduzy Versace stały się synonimem bogactwa.

    Dom Mody Versace dzięki zabiegom Donatelli zapraszał do współpracy znane modelki. Na wybiegach pojawiały się m.in.: Cindy Crawford, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Kate Moss.

    Gianni projektował również kreacje dla księżnej Diany. Słynnymi jego projektami, w których Lady Di zaprezentowała się na czerwonym dywanie, była długa fioletowa suknia, w której pokazała się w Chicago, czy satynowa niebieska sukienka na jedno ramię, w której wystąpiła w Sydney. Versace projektował też dla niej jednobarwne kostiumy z jedno- i dwurzędowym zapięciem, z żakietami sięgającymi nieco poniżej linii bioder i spódnicami do kolan, zachowując takie proporcje, by sylwetka księżnej prezentowała się w nich zawsze znakomicie.

    https://www.instagram.com/p/CK3ehQLJwF-/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

    https://www.instagram.com/p/CV2n5x-tDvk/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

    Niespodziewany koniec

    15 lipca 1997 roku w Miami Gianni Versace został postrzelony w głowę przez seryjnego mordercę. Projektant zginął w wieku 51 lat.
    Główną spadkobierczynią fortuny Domu Mody Versace została Allegra, córka Donatelli, która podobnie jak jej matka była „oczkiem w głowie” Gianniego. Być może projektant zdecydował tak w testamencie z obawy przed uzależnieniem od kokainy, z którym Donatella poradziła sobie dopiero dzięki pomocy Eltona Johna już po śmierci Gianniego. Donatella do dziś pozostaje w strukturach firmy, zasiadając na stanowisku dyrektorki kreatywnej marki, będącej spuścizną po jej charyzmatycznym bracie.
    Według źródeł od sierpnia 2023 roku najsłynniejszą włoską marką modową zarządza amerykański holding.

    Źródła:
    Deborah Ball, Dom Versace. Nieznana prawda o geniuszu, morderstwie i przetrwaniu.
    Tony di Corcia, Gianni Versace. Biografia.
    Iwona Kienzler, Dyktatorzy mody. Wzloty, upadki, skandale.
    https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Gianni_Versace
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Donatella_Versace
    https://sukces.rp.pl/moda/art38998491-slynny-dom-mody-zapowiada-zmiane-co-zostanie-ze-spuscizny-gianniego-versace
    https://www.ezebra.pl/pl/blog/ponadczasowe-zapachy-od-versace-ranking-najpopularniejszych-perfum-1600772407.html

    Więcej o modzie znajdziecie tutaj.

    Versace, fot. Unsplash
    Versace, fot. Unsplash
    Versace, fot. Unsplash
    Versace, fot. Unsplash

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY