Więcej...

    Meduza – kultowe logo Versace. Znak inspirowany grecką mitologią

    Tytuł najlepiej rozpoznawalnego logo domu mody w dziejach należy do luksusowej marki Versace. Słynąca z przepychu, bogactwa oraz szlachetnych kolorów z dominacją złota marka wykorzystała w nim meander i głowę Meduzy – w greckiej mitologii siejącej postrach i zamieniającej ludzi w kamień, a w interpretacji Gianniego Versace tętniącej seksapilem.

    Historia logo Versace

    Unikalne, ponadczasowe, legendarne – tymi słowami można podsumować kultowe logo Versace. Gdy w 1978 roku Gianni Versace zakładał we Włoszech własny dom mody, nie spodziewał się, że globalny sukces marki nadejdzie w tak krótkim czasie. Już pierwsze kolekcje zapewniły jej status jednego z najważniejszych reprezentantów w świecie mody.
    To wtedy marka, od początku wyróżniająca się nieszablonowymi rozwiązaniami, wprowadziła metalowe elementy, które wpisały się w legendę włoskiego domu mody. Wśród nich największą sławę zdobyło logo prezentujące twarz Meduzy oraz geometryczny ornament o nazwie meander znany już w czasach starożytnej Grecji. Nie był to przypadkowy wybór. Choć urodzony we Włoszech – Gianni Versace pozostawał pod ogromnym wpływem historii antycznej Grecji, której wpływy dominowały w krajobrazie jego miejsca urodzenia.

    Meduza w mitologii greckiej

    Jakie znaczenie kryje się za zjawiskowym, lecz tajemniczym znakiem Versace? Według greckiej mitologii Meduza była jedną z trzech sióstr Gorgon siejących trwogę odrażającym wyglądem. Gorgony były skrzydlate, ich głowy zamiast włosów okalały jadowite węże, posiadały kły i szpony. Według antycznych poetów, m.in. Owidiusza, Meduza odznaczała się niegdyś wyjątkową urodą. Jej piękno przykuło uwagę boga mórz Posejdona. Gdy jednak doszło do ich zbliżenia w świątyni Ateny, bogini mądrości ukarała dziewczynę, przemieniając ją w potwora.
    Powszechny lęk wzbudzał nie tylko straszny wygląd Meduzy, ale też jej zdolność przemiany wszystkiego, co żywe w kamień za sprawą spojrzenia. Na przestrzeni wieków historię tej mitologicznej postaci odczytywano na wiele sposobów: począwszy od postrzegania jej w kategoriach kary za nadmierną próżność, a skończywszy na byciu ofiarą zazdrosnej Ateny.
    Zdaje się, że zafascynowany dorobkiem antyku Gianni Versace wyodrębnił w metaforycznym znaku własnej marki drugą ze wspomnianych interpretacji, zaznaczając tragizm losów najsłynniejszej z sióstr Gorgon. Podobnie jak kobiety Versace Meduza przed zamianą w potwora była pewną siebie kobietą o zjawiskowej urodzie i nieodpartym uroku. Ukarana za świętokradztwo stanowiła ofiarę patriarchalnych czasów, w jakich tworzono jej mit. Wraz ze swą spektakularną i ultrakobiecą estetyką Versace poprzez słynne logo przywrócił Meduzie jej nieskrępowany erotyzm.

    Niebezpieczny seksapil Versace

    Z opowieści o Meduzie Gianni Versace wyłonił elementy pożądania, grzechu oraz magnetycznego wdzięku. Stały się one synonimem jego marki łączącej w swych kolekcjach niebezpieczny pierwiastek femme fatale z uwodzicielskością i seksapilem. Podobnie jak mitologiczna Meduza, odzieżowe dzieła topowego domu mody… kuszą. Przyciągają uwagę nietuzinkowym wzornictwem, żywymi barwami, metalicznym połyskiem z naciskiem na złoto oraz dopasowanymi fasonami. Bogactwo, antyczne i barokowe inspiracje, a także nonszalancja – to główne cechy stylu zainicjowanego przez Gianniego Versace i pielęgnowane do dziś przez jego kontynuatorów.

    Więcej o modzie znajdziecie tutaj.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY