Jak wyzwolić pewność siebie?

Jak wyzwolić pewność siebie?

Pewność siebie to bardzo ważna cecha, która znacznie ułatwia życie. Umożliwia zdobywanie zamierzonych celów, spełnianie swoich marzeń, zapewnia stabilność emocjonalną i gwarantuje poczucie zadowolenia. Na ogół ludzie pewni siebie znacznie łatwiej i szybciej osiągają sukcesy. Jednak nawet jeśli pewność siebie nie jest naszą mocna stroną, dobra wiadomość jest taka, że możemy sami podnieść jej poziom.

Termin pewność siebie w psychologii jest używany do opisania ogólnego poczucia własnej wartości,  określa jak bardzo sami się doceniamy. Obejmuje przekonania o sobie, takie jak ocena własnego wyglądu, przekonań, emocji i zachowań. To świadomość, co potrafię, czego nie, jakie mam zasoby i atuty, a zarazem zgoda na to, czego mi brak, co oczywiście może być zachętą do pracy nad sobą.

Nie ma jednoznacznej definicji pewności siebie. Michał Pasterski, terapeuta IFS, autor książki ,,Inside. Droga do mentalnej dojrzałości” wymienia cztery podstawowe filary określające pewność siebie:

1. Czucie się dobrze we własnej skórze. To pozytywna ocena siebie, lubienie samego siebie, zdrowa relacja z samym sobą.

2. Traktowanie siebie jako wartościową osobę. Dostrzeganie własnych zalet i talentów, docenianie ich, cieszenie się nimi i umiejętność mówienia o nich bez fałszywej skromności.

3. Wyrozumiałość wobec siebie, umiejętność wybaczania sobie swoich błędów. Akceptowanie swoich wad i niedoskonałości ze świadomością, że ma je każdy z nas.

4. Umiejętność działania pomimo strachu i wątpliwości, wychodzenie poza własną strefę komfortu, radzenie sobie z wyzwaniami codziennego życia.

Tak jak ze wszystkim bywa, jeśli istnieje zbyt małe poczucie pewności, to jest też druga strona – zbytnia pewność, mająca wręcz postać arogancji. Między tymi dwoma krańcami jest cienka granica, której – chcąc mieć pozytywne relacje z innymi – lepiej nie przekraczać.

Najbardziej pożądana jest zdrowa pewność siebie, która w skrócie polega na adekwatnym i stabilnym poczuciu własnej wartości. Osoba z poczuciem własnej wartości ma łatwość mówienia o sobie dobrze, mając jednocześnie świadomość swoich wad, jest otwarta na krytykę. Potrafi dawać i przyjmować komplementy. Jest ciekawa zmian, mimo że się ich nieraz obawia.

Pewność siebie to więc coś więcej niż dobre samopoczucie i wysokie mniemanie o sobie. Jedną z najbardziej efektywnych dróg podnoszenia poczucia pewności siebie jest podejmowanie nowych wyzwań i pokonywanie zwłaszcza tych sytuacji, które nas stresują. W ten sposób wytworzymy w sobie śmiałość, pozwalającą podejmować nowe wyzwania, wierzyć, że damy sobie radę, nawet jeśli sukces czy realizacja planów nie przyjdą od razu.

Pewność siebie nie jest wrodzona, wymaga pracy nad sobą. Możemy ją trenować i ćwiczyć, rozwija się wraz ze wzrostem naszych umiejętności i sukcesów. Brzmi niby prosto, jednak realizacja może już taka nie być. Jak więc wskrzesić chociaż iskierki tej cechy u siebie? Oto kilka przykładowych, dość prostych ćwiczeń:

·       Przyjmuj postawę siły.

Wyprostuj się, weź głęboki oddech, ustaw nogi na szerokość bioder, unieś lekko ramiona, ściągnij łopatki. Już taka zmiana pozycji ciała wystarczy, by otworzyć się mentalnie i podnieść pewność siebie w działaniu. Badania naukowe wykazują, że postawa ciała oraz mimika wpływają na emocje i samopoczucie.

·       Rozwijaj swoje silne strony.

Zastanów się, w jakich sytuacjach czujesz sens w tym, co robisz, kiedy pochłaniało cię całkowicie jakieś działanie i co tak naprawdę lubisz robić. Znajdziesz w ten sposób aktywność, która daje ci przyjemność, do której masz predyspozycje i z której czerpiesz poczucie sensu. Teraz jak najczęściej wykorzystuj w życiu swoją silną stronę, aż dojdziesz do doskonałości.

·       Odkrywaj swoje talenty.

Wbrew pozorom talentów nie trzeba szukać daleko. Spójrz wstecz i poszukaj w swojej pamięci informacji:

Której czynności lub aktywności nauczyłaś się wyjątkowo szybko i łatwo?

Która czynność sprawia, że tracisz poczucie czasu?

Które cechy wykorzystujesz podczas tej czynności?

Czynność, do której masz talent sprawia, że reagujesz na nią w określony sposób, a po tej reakcji wraca do ciebie uczucie przyjemności i naturalnie wprowadzasz się w stan flow.

·       Próbuj nowych aktywności.

Staraj się robić coś, czego do tej pory nie robiłaś. Nie muszą to być wielkie rzeczy. Możesz spróbować nowego sportu, poeksperymentować w kuchni, przemalować domowy mebel. Chodzi po prostu o to, by otworzyć się na nowe.

·       Rób listę osiągnięć.

Codziennie przed pójściem spać, zastanów się, czego danego dnia dokonałaś, co ci się udało. Może w pracy pomogłaś koleżance, oddałaś raport na czas, zrobiłaś dobry obiad, spędziłaś miło czas na rozmowie z dzieckiem? Na początku możesz się sabotować, ale z biegiem czasu zauważanie swoich osiągnięć będzie przychodzić ci coraz łatwiej. Im więcej uwagi poświęcisz temu, co robisz dobrze, co ci wychodzi, tym bardziej w twoim umyśle rośnie obraz twojej kompetencji i wiary w siebie.

·       Pogłębiaj swoją wiedzę.

Jak najwięcej czytaj, oglądaj, poszerzaj swoje wiadomości o świecie. W pracy, jeśli masz wątpliwości, czy poradzisz sobie z nowym zadaniem, staraj się pogłębiać wiedzę, której to zadanie dotyczy. Jeśli czegoś nie umiesz, to się nauczysz.

·       Nagradzaj się.

Zauważaj swój każdy mały sukces i nagradzaj się: prezentem dla siebie samej, wewnętrznym uśmiechem, małą przyjemnością. Celebruj swoje małe zwycięstwa.

Nie staniesz się osobą pewną siebie z dnia na dzień. Jednak samoświadomość, znajomość swoich mocnych stron, codzienne drobne sukcesy i  doświadczenia powodują nasze wzmocnienie i budują odwagę.

Warto pamiętać, że w pewność siebie wpisana jest niepewność, w odwagę – strach, a w sukces – błędy i upadki. Ważne są wyważone proporcje. Ludzie pewni siebie, też czasem się boją, ale mimo strachu podejmują wyzwania, działają.