Sztuka wymykająca się schematom – wystawa poświęcona twórczości Antoniego Starczewskiego w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Sztuka wymykająca się schematom – wystawa poświęcona twórczości Antoniego Starczewskiego w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
fot. Dariusz Kulesza

Od 31 marca 2022 roku można oglądać w CMWŁ nową wystawę czasową „Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego", przygotowaną wspólnie z Fundacją Signum. Ekspozycja poświęcona jest postaci wybitnego artysty Antoniego Starczewskiego.

Antoni Starczewski (1924-2000) to jeden z najciekawszych artystów łódzkiego środowiska lat powojennych, wieloletni pedagog Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi). Jego sztuka była nierozerwalnie zespolona z życiem za sprawą przenikania idei artystycznych w sferę osobistych przeżyć. Była ciągłym procesem, nieprzerwaną kreacją. W swojej działalności niejednokrotnie wyprzedzał światowe nurty artystyczne. Traktował sztukę interdyscyplinarnie, doświadczenia z jednej dziedziny przenosił na inne. Nie rozdzielał sztuki czystej od użytkowej, prace realizował w ceramice, grafice, tkaninie, tworzył również projekty in situ. Eksplorował obszary sztuk wizualnych, muzyki, języka. Stworzył własny alfabet form i w naturalny sposób przenosił go na projekty, które opierały się na rytmie. Powtarzalność znaków i symboli była dla niego źródłem licznych inspiracji i nadawała kierunek jego poszukiwaniom.

- Antoni Starczewski to niezwykle oryginalny twórca. Na każdym polu działalności artystycznej widać wyraźnie, że podążał drogą wyznaczoną własnymi przemyśleniami, a aktualne prądy w sztuce miały dla niego znaczenie drugoplanowe - mówi Marta Kowalewska, kuratorka wystawy.

Antoni Starczewski

Narracja wystawy została zbudowana wokół czterech działów tematycznych: rytmu biologicznego, rytmu muzycznego, alfabetu oraz działań performatywnych (mise-en-scene). Prezentujemy ponad dwieście prac: gobelinów, grafik, realizacji ceramicznych, instalacji z wykorzystaniem porcelanowych warzyw i owoców, fotografii, filmów. Obiekty należą do kolekcji CMWŁ, a także Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Miejskiej Galerii Sztuki
w Łodzi, Galerii 86 oraz kolekcji prywatnych. Wszystkie prace opierają się na idei, która dla artysty stała się punktem wyjścia do rozważań wykraczających poza kategorie artystyczne czy estetyczne.

- Istotnym aspektem prezentacji jest ukazanie interdyscyplinarności działań i szerokiego spektrum gatunków oraz technik, jakimi posługiwał się Antoni Starczewski, ale również jego bogatej, interesującej, performatywnej osobowości – mówi prezes Fundacji Signum Grzegorz Musiał, kurator wystawy.

fot. Dariusz Kulesza

- Antoni Starczewski święcił triumfy na świecie, jednak całe swoje życie prywatne i zawodowe związał z Łodzią. Celem wystawy jest przybliżenie jego wybitnej twórczości i przywrócenie mu należytego  miejsca w historii sztuki najnowszej - dodaje Marta Kowalewska z CMWŁ.

Antoni Starczewski zdobył wiele nagród światowych, m.in Grand Prix na VIII Międzynarodowym Biennale Grafiki w Tokio w 1979, złoty medal na III Międzynarodowym Biennale Grafiki we Florencji, złoty medal w Faenzy, złoty medal „Targa d`Oro” na międzynarodowym konkursie ceramicznym w Perugii. Prace artysty można podziwiać w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, CMWŁ, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, a także muzeach i galeriach światowych: Galleria degli Uffizi we Florencji, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Bibliothèque nationale de France, Musée d'Art et d'Histoire de Genève, Stedelijk Museum w Amsterdamie, Tate Modern, Victoria and Albert Museum.

fot. Dariusz Kulesza

Wystawę wzbogaca obszerna publikacja z tekstami krytycznymi pod redakcją kuratorów oraz program wydarzeń towarzyszących i edukacyjnych obejmujący wykłady, spotkanie autorskie, oprowadzania po wystawie oraz warsztaty artystyczne.

"Antoni Starczewski. Idea zapisu linearnego" 31.03.2022 – 31.07.2022

Kuratorzy wystawy:

Marta Kowalewska – historyczka sztuki, kuratorka, Główna Kuratorka Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, autorka licznych publikacji na łamach prasy fachowej, współpracuje z licznymi międzynarodowymi instytucjami i organizacjami związanymi z szeroko pojętym medium tkaniny artystycznej.

Grzegorz Musiał – historyk sztuki, kurator wystaw w Polsce i za granicą. Od 2007 r. dyrektor artystyczny, a obecnie prezes Fundacji Signum. Współkuratorował wystawę retrospektywną artysty 2003 r. w Muzeum Sztuki w Łodzi.

fot. Dariusz Kulesza
fot. Dariusz Kulesza