Krytyka – jak przyjmować ją świadomie?

Krytyka – jak przyjmowac ja swiadomie? zdjęcie główne d0528ecca61b2f250b9ac1f5

Przyjmowanie krytyki jest trudne dla każdego, bez względu na wiek, płeć czy stanowisko. Najważniejsze, to nie pozwolić emocjom wziąć górę i stracić nad sobą kontrolę. Spokojne przyjęcie konstruktywnej krytyki, docenienie jej znaczenia i wyciągnięcie z niej wniosków na przyszłość to niełatwa sztuka, której na szczęście można się nauczyć.

Krytyczne uwagi od innych osób z reguły budzą w nas nieprzyjemne emocje, najczęściej lęk lub złość. Negatywną opinię na temat swoich zachowań zwykle odbieramy jako atak. Reagujemy na nią biernością i wycofaniem lub gniewem i agresją. O wiele lepiej jest przyjąć ją ze spokojem, przeanalizować i wyciągnąć wnioski. Choć każda krytyka bywa bolesna, nie każda jest tą destrukcyjną. Dlatego nie należy utożsamiać każdej krytyki z hejtem i próbą wyrządzenia nam krzywdy, natomiast umieć je rozróżnić. Najlepszym sposobem radzenia sobie z krytyką to przyjmowanie konstruktywnej, a asertywne odrzucanie – destruktywnej.

Warren Buffet, amerykański ekonomista powiedział kiedyś: „Szczerość jest bardzo kosztownym prezentem, nie oczekuj więc jej od podłych ludzi”. Mimo, że krytyczne uwagi innych nie są przez nas specjalnie wyczekiwane, warto traktować je jak prezent i impuls do zmiany i rozwoju, zwłaszcza, gdy otrzymamy je z ust osób, na których nam zależy, z których zdaniem się liczymy i z którymi obdarzamy się  wzajemnym szacunkiem.

Istnieją strategie, które ułatwiają przyjmowanie negatywnych informacji na swój temat i pomagają radzić sobie z trudnymi emocjami, które pojawiają się w odpowiedzi na krytykę.

1. Otwórz głowę i słuchaj
Zamiast uciekać lub rozpoczynać tłumaczenie się, nie wycofuj się emocjonalnie, tylko weź głęboki oddech i uważnie posłuchaj i przeanalizuj zarzuty. Naprawdę posłuchaj, starając się zrozumieć punkt widzenia drugiej osoby. Nie wpadaj jednak w poczucie winy i wstydu, tylko otwórz się na sugestie i następnym razem postaraj się zachować inaczej. Mała zmiana może zaowocować dużą poprawą waszej relacji. Osobie, która zwraca ci uwagę, zapewne wypowiedzenie słów krytyki nie przyszło łatwo, a zrobiła to bardziej żeby Ci pomóc niż zranić.

2. Opóźnij reakcję
Jeśli słowa krytyki w danym momencie wywarły na Tobie silne wrażenie, nie reaguj od razu. Policz do dziesięciu, weź głęboki oddech. Jeśli jest taka możliwość „prześpij się z problemem” i poczekaj z reakcją do następnego dnia. Czasem stwierdzamy, że nasza wewnętrzna reakcja była zbyt emocjonalna i nasza odpowiedź na uwagę jest zupełnie niepotrzebna.

3. Nie walcz z faktami
Jeśli zarzuty są zgodne z faktami, nie kłóć się z nimi. Nie próbuj tłumaczyć się i naginać rzeczywistości na swoją korzyść. Przyjmij odpowiedzialność za to, co się stało. Jeśli weźmiesz na siebie odpowiedzialność za własny błąd, pozbędziesz się go. Często dużo energii wkładamy w zaprzeczanie, usprawiedliwianie się lub samobiczowanie. Tymczasem przyznanie się do błędu i poprawienie go lub szczere przeprosiny załatwiają sprawę natychmiastowo. Nie dość, że sami czujemy się dużo lżej, to dodatkowo zyskujemy w oczach innych jako osoba, która potrafi się przyznać do swoich niedociągnięć.

4. Poszukaj pozytywnej strony
Choć to niełatwe, postaraj się traktować konstruktywną krytykę jako coś dobrego. Warto uświadomić sobie, że krytyka nie musi oznaczać złych zamiarów, a pokazywać, czego oczekuje od nas druga osoba. Życie na świecie byłoby trudne, gdyby nikt nie okazywał swoich potrzeb i wszyscy musieliby się domyślać lub zgadywać, o co chodzi innym. Warto więc podsumować, co dobrego może z krytyki wynikać dla Ciebie i Twoich relacji z innymi. Dzięki niej, wiesz jaki wpływ ma Twoje zachowanie na innych ludzi i jak je zmienić, by nie sprawiało innym przykrości lub nie wywoływało negatywnych skutków. Krytyka przede wszystkim pozwala zauważyć własne błędy i pracować nad nimi. Dzięki temu możemy być bardziej skuteczni i szybciej się rozwijać np. zawodowo.

5. Nie przyjmuj krytyki od ludzi, którzy cię nie szanują.
Nie przejmuj się słowami krytyki ze strony ludzi, którzy Cię nie znają, mają nikłą lub żadną wiedzę na temat tego, co robisz. Również osoby, które są do Ciebie wrogo nastawione lub Cię nie szanują, mogą za pomocą krytyki rozwiązywać swoje problemy i ich zarzuty mogą być zupełnie bezpodstawne, a krytyka – złośliwością. Gdy rozpoznasz, że tak właśnie się dzieje, powiedz sobie, że to Ciebie nie dotyczy i nie przejmuj się.

Krytyki i negatywnych uwag nie warto rozpamiętywać. To demotywuje i podkopuje wiarę we własne możliwości. Najlepiej jest spokojnie przyjąć krytykę, wyciągnąć z niej wnioski, naprawić błędy i zamknąć ten etap życia.

Katarzyna Sikora