A po pracy w korporacji… Jak odpoczywać i relaksować się podczas wakacji i urlopu?

A po pracy w korporacji… Jak odpoczywać i relaksować się podczas wakacji i urlopu?
Balans

Wakacje – „czas relaksu, relaksu, relaksu to czas”. Sezon urlopowy rozpoczęty. Czas upragnionego spokoju i wytchnienia, na który czekamy cały rok. Dla jednych słońce, piasek, plaża, a dla innych górskie wycieczki są sposobem na odprężenie – ale czy na pewno? Dlaczego coraz trudniej przychodzi nam odpocząć? Co zrobić, by na urlopie nie myśleć o pracy i nie mieć wyrzutów sumienia? Jak wprowadzić się w stan relaksu i odprężenia?

Work-life balance

Work-life balance to sformułowanie już dobrze znane w Polsce. Całe szczęście, bo jesteśmy podobno jednym z bardziej zapracowanych narodów na świecie (wg. Eurostatu). Dlaczego tak trudno nam dziś oddzielić życie zawodowe od prywatnego? Natłok obowiązków w pracy, wyśrubowane targety, do tego krótkie – „goniące” nas terminy oddania projektów, sprawiają, że często poświęcamy więcej czasu na pracę, niżeli wynika to z naszej umowy. Do tego dochodzi stres, uczucie wiecznego napięcia i pośpiechu. Mamy wrażenie, że ciągle jesteśmy w pracy, bo nawet kiedy z niej wychodzimy, nasze myśli ciągle krążą wokół niej.

Work-life blance jest określeniem stanu równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. To ważne, gdyż okazuje się, że zaburzenie właśnie tego stanu równowagi nie służy dobrze naszej pracy, nie sprzyja także naszemu życiu po pracy! Dobrze, by być tego świadomym i dążyć do takiej organizacji czasu swojej aktywności zawodowej i życia rodzinnego, aby w każdej pełnionej roli mieć poczucie spełnienia i satysfakcji.  Warto także zdać sobie sprawę z tego, że w dzisiejszym dobrze skomunikowanym świecie trudno to wszystko oddzielić. Zapewne zdarza się nam odebrać w pracy telefon od bliskiej nam osoby, tak samo jak po pracy odebrać wiadomość od koleżanki lub kolegi z zespołu z informacją, że z powodu nagłej choroby będziemy musieli ją/go zastąpić. Bywają także sytuacje nagłe i nieprzewidziane, zarówno prywatne jak i zawodowe. Koncepcję work-life balance należy traktować z dozą elastyczności, w zgodzie ze swoimi wartościami, przeznaczając czas na pracę i odpoczynek.

Dlaczego relaks i odpoczynek są tak ważne?

Odpoczynek jest przeciwieństwem pracy i tak należy go rozumieć. To czas, w którym mamy nie myśleć o pracy i skupić się na sobie i życiu prywatnym. Dla jednych odpoczynkiem będzie czas spędzony z bliskimi, inni stan odprężenia osiągną podczas wysiłku fizycznego i treningu, bądź realizowania swoich pasji, dla jeszcze innych być może relaksem będzie leżenie na kanapie i czytanie książki. Dlatego wybór formy odpoczynku można uznać za bardzo subiektywny i zależny od upodobań. Ważne, by podczas wypoczynku dać sobie możliwość swobody, pozwolić na brak planu i nie odbierać go jako straty czy marnowania czasu.

Czas wolny i odpoczynek sprzyjają naszej kreatywności i koncentracji, podczas gdy stres je zabija. Stres i napięcie powodują wiele dolegliwości. Najpopularniejsze z nich to bóle głowy, brzucha i trudności z trawieniem, chroniczne zmęczenie, obniżenie nastroju. Stres bywa przyczyną niepokojów i problemów ze snem, wpływa także na zmniejszenie naszej odporności. Natomiast odpoczynek sprzyja zdrowiu pod każdym względem – psychicznym i fizycznym.

Relaks sprawia, że jesteśmy wypoczęci, co przekłada się w konsekwencji na naszą produktywność i pozytywne nastawienie, a co za tym idzie, motywację do działania w każdej dziedzinie naszego życia. Może się okazać, że dzięki umiejętnemu oddzieleniu kwestii zawodowych od czasu prywatnego, będziemy tak naprawdę bardziej efektywni, z satysfakcją realizując się na obydwu tych płaszczyznach. A może, mając czas na wsłuchanie się we własne potrzeby i rozwijając swoje zainteresowania, odkryjemy nową pasję, która w codziennym zabieganiu nie ma szansy się ujawnić?

Odpoczywajmy tak, jak lubimy i przeznaczajmy czas na odpoczynek, bez wyrzutów sumienia. Stając się przez to bardziej efektywnymi, damy sobie poczucie szczęśliwego życia. Relaks przełoży się na nasz spokój, a ten na opanowanie i podejmowanie właściwych decyzji na co dzień.

Praca poczeka

Kiedyś mawiano: „praca nie zając – nie ucieknie”. Dziś często powtarzamy za to: „czas to pieniądz”, rzucając się w wir pracy mającej przynieść nam upragniony sukces i pozycję zawodową, często także społeczną. Będąc w ciągłym kieracie robimy więcej i więcej, ciągle jednak za mało. Dlatego gdy odpoczywamy, nagle odczuwamy poczucie winy, a nierzadko nawet gorszości. Przyjęło się przecież, że mamy stale działać i być produktywni, wówczas jesteśmy… lepszymi ludźmi. Zweryfikujmy, co sprawia, że odmawiamy sami sobie prawa do odpoczynku.

Przed urlopem dopnijmy wszystkie wymagające naszego zwierzchnictwa tematy w pracy, pozostałe przekażmy osobie, która nas zastępuje. W wielu miejscach pracy normą jest ustawianie e-maila zwrotnego do nadawcy z informacją o naszej nieobecności. Warto także przekierować telefon na osobę, która może udzielić informacji, np. dzwoniącemu klientowi podczas naszego urlopu. Możemy również nagrać wiadomość o naszym urlopie na poczcie głosowej. To może dać nam dodatkowe poczucie spokoju, że osoby chcące się z nami skontaktować dowiedzą się, że nas nie ma i nie będą rościć pretensji o brak reakcji z naszej strony. Być może proste sprawy zostaną załatwione przez osobę nas zastępującą.

Metody na odprężenie i relaks

A co, gdy i tak nadal mamy problem z osiągnięciem stanu odprężenia i relaksu? Wówczas przychodzą z pomocą techniki relaksacji. Jest ich sporo. Ostatnio dosyć popularną jest Mindfulness – trening uważności. Stosując trening uważności będziemy kierować nasze myśli na doznania tu i teraz, co pozwoli nam skupić się na przeżywaniu teraźniejszości. Na początku praktykowanie Mindfulnes może sprawiać nam trudność. Jednak z czasem skupienie się na odbiorze poprzez zmysły bodźców z zewnątrz, jak i tych płynących z naszego wnętrza zacznie działać na nas odprężająco. Możemy zacząć na przykład od świadomego zwracania uwagi na ludzi i otocznie będąc na spacerze. Poddając te zmienne naszej uwadze, dostrzeżemy, że mało rzeczy cechuje stałość. Będąc w procesie uważności łatwiej to zaakceptujemy. Podczas spaceru zwróćmy także uwagę na nasze ciało, oddech, na to, jak się poruszamy, jak pracują nasze stopy. Z czasem zaczniemy być bardziej świadomi odczuć płynących z naszego ciała. Z łatwością zaczniemy interpretować powody naszego niezadowolenia z danej sytuacji, przez co skuteczniej będziemy mogli im zapobiec. Mindfulnes łączy się także z medytacją, technikami oddychania, ćwiczeniami. Warto zgłębić temat tej praktyki, jeśli uznamy, że jest dla nas właściwy.

Inną metodą, która może uwolnić nas od stresu, jest trening relaksacyjny Edmunda Jacobsona, polegający na napinaniu poszczególnych grup mięśniowych i pojedynczych mięśni podczas wdechu przez 5 sekund, a następnie rozluźnianiu ich podczas wydechu przez kolejne 10 sekund. Technika ta jest szczególnie polecana osobom, które odczuwają dolegliwości psychosomatyczne z powodu stresu. Po jej zastosowaniu rozluźniają się napięcia powstałe w naszym ciele, co wpływa relaksująco także na nasz umysł.

Bardziej znaną i już dobrze spopularyzowaną metodą relaksacji i radzenia sobie ze stresem jest joga. Praktyka polegająca na wykonywaniu ćwiczeń w wolnym tempie oraz praca z głębokim oddechem, wprowadzają nas w stan medytacji, relaksu i odprężenia.

Jak widać, wymienione metody mają część wspólną – oddech i skupienie. Szybkim sposobem na zrelaksowanie się jest głęboki oddech przeponowy, czyli brzuszny. Możemy wykonywać go leżąc z delikatnie ugiętymi nogami w kolanach, trzymając ręce skrzyżowane za głową bądź swobodnie ułożone wzdłuż ciała. Wdech wykonujemy nosem, a wydech ustami. Wydech powinien trwać trzy razy dłużej niż wdech.

„Nie ma cięższej pracy dla osoby aktywnej niż wypoczynek”. Tak w jednej ze swoich książek pisała Sabina Berman. Popędzani tempem życia, urlop przeznaczamy na załatwienie innych pilnych spraw, często zapominając o daniu sobie chwili wytchnienia i odprężenia. Dlatego podczas tegorocznego urlopu przewrotnie – popracujmy nad naszym wypoczynkiem!

Źródła:

Beata Rzepka, Work-life balance. Jak osiągnąć równowagę w pracy i w życiu?

Claudia Hemmond, Sztuka odpoczynku

https://interviewme.pl/blog/work-life-balance?utm_source=google&utm_medium=&utm_campaign=16719699561&utm_term=&network=x&device=m&adposition=&adgroupid=&placement=&utm_source=google&utm_medium=&utm_campaign=16719699561&utm_term=&network=x&device=m&adposition=&adgroupid=&placement=&gclid=CjwKCAjw5NqVBhAjEiwAeCa97XBRGYxGcRoqtLyHC5wSkjF-EShCHw5ZH8nC05ZccjGGCpgNKRlZfhoCOLgQAvD_BwE

https://strefabiznesu.pl/jak-pracuja-polacy-duzo-i-w-coraz-bardziej-nietypowych-godzianch-czym-jest-to-spowodowane-jak-to-wplywa-na-zarobki/ar/c3-16071759

https://pieknoumyslu.com/dlaczego-czujesz-sie-winny-gdy-odpoczywasz/

https://pieknoumyslu.com/odpoczynek-mozg-zasluguje/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Medytacja_mindfulness

https://www.hellozdrowie.pl/relaksacja-jacobsona-skuteczny-sposob-walki-ze-stresem-nerwami-i-napieciem-miesni/amp/

https://www.medicover.pl/zdrowie/psychiczne/stres/cwiczenia-oddechowe/

https://osteomedic.com.pl/blog/oddychania-przeponowe

https://www.welbi.pl/joga-na-czym-polegaja-cwiczenia-na-co-pomagaja/