Co mówią o nas kolory, w które się ubieramy

Co mówią o nas kolory, w które się ubieramy — kopia 25fb6f169301cc181619ba81

Kolory otaczają nas zewsząd. Nadają znaczenie rzeczom, które budują nasz świat. W różnych kulturach znaczenie barw może być różnie interpretowane, a symbolika barw nie zawsze jest uniwersalna. Faktem jest, że kolory mają znaczący wpływ na nasze samopoczucie, mocno stymulując nasz mózg oraz wywołując określone emocje i skojarzenia. Co ciekawe, okazuje się, że niekoniecznie są kwestią gustu, mówią natomiast wiele o naszych potrzebach i problemach.

Najbardziej lubiany kolor na świecie

W 2017 roku wybrano ulubiony kolor świata. Badania przeprowadził koncern papierniczy GF Smith. Respondenci w sondażu internetowym jednoznacznie wskazali kolor Marrs Green. To kolor na pograniczu zieleni i niebieskiego.
W innym badaniu, w którym wzięli udział obywatele 10 krajów z różnych części globu, również testowano preferencje barw.  Faworytem okazał się kolor niebieski.
W 2020 roku serwis All About Vision zrealizował badanie, które miało wskazać najbardziej lubiany kolor oczu.  Spośród 60 tys. respondentów najwięcej wskazało na kolory: jasnoniebieski i zielony.
Na to, że odcienie niebieskiego i zieleni są tak lubiane i pożądane, może wpływać sposób, w jaki światło odbija się od ich powierzchni i wpływa na nasz mózg. Te kolory uznawane są za uspokajające. Tworzą nasze wspomnienia związane z pobytem nad wodą, morzem, a barwa jasnoniebieska kojarzona jest też ze spokojnym niebem.

Kolory w naszym ubiorze

Kolory, które wybieramy, są odzwierciedleniem emocji, tego co dzieje się w naszym wnętrzu. Na to, w jakim kolorze ubranie na siebie wkładamy, ma wpływ naszą podświadomość, a świadomość następnie ten wybór racjonalizuje. Zwróćmy uwagę, że w dni, kiedy mamy gorsze samopoczucie, częściej wybieramy kolory ciemniejsze. Natomiast w dni, kiedy czujemy się dobrze i jesteśmy radośni, chętniej zakładamy na siebie odzież w kolorach bardziej energetycznych, jak na przykład czerwony. Można zatem powiedzieć, że kolor nas wyraża. Osoby o artystycznej duszy często podkreślają swoją kreatywną osobowość także w ubiorze, łącząc wiele barw w swoich stylizacjach.
Warto pamiętać, że analizie kolorów w aspekcie psychologicznym może podlegać jedynie ubiór osoby, która wybiera go sama. Dlatego nie interpretuje się ich u dzieci, za które to rodzice dokonują wyboru oraz u osób, które obowiązuje w pracy dress code bądź uniform. Bardziej obszerne interpretacje dotyczące psychologii kolorów w ubiorze obejmują także poziomy, na których występują one w stylizacji.  Poziomy te rozróżnia się zależnie od strefy ciała: głowy, tułowia i nóg.

Znaczenie i mowa barw

Kolor biały kojarzony jest z czystością i cnotliwością. To także kolor niewinności. Na Bliskim Wschodzie czy w Chinach, to kolor żałoby. Natomiast w Japonii od zarania dziejów panny młode ślubowały w białych sukniach miłość swoim ukochanym. W Europie oraz Ameryce moda na białe suknie ślubne rozpoczęła się od ślubu królowej Wiktorii. Poza obrzędową symboliką tego koloru, biel często zakładają osoby spragnione nowych doświadczeń w swoim życiu i manifestujące chęć do ich zainicjowania, także ceniące sobie przestrzeń czy skrępowane jakimiś ograniczeniami i pragnące swobody i niezależności. Białe ubranie może być też wyrazem zaakcentowania swojej samodzielności, indywidualności bądź chęcią podkreślenia dojrzałej osobowości. To również kolor, który często jest wybierany przez osoby zajmujące się medytacją, ponieważ to barwa światła i łączności ze wszechświatem.

Kolor czarny łączony jest zarówno w krajach Zachodu jak i w Indiach czy znacznej części Afryki ze śmiercią, żałobą, a co za tym idzie – odczuwaniem smutku i samotności. Czerń często utożsamiana jest z ciemnością, złem. Mogą świadczyć o tym sformułowania: „czarna magia”, „czarny charakter”, „ciemna strona mocy”. Ciekawostką jest, że Szwedzi i Norwegowie uważają czarny za kolor zazdrości.
Osoby sięgające po ubrania w kolorze czarnym mogą zmagać się ze wspomnianym osamotnieniem i bólem, który może wynikać z utraty kogoś bądź rozłąki i tęsknoty za bliską osobą. Czerń oznacza potrzebę uczuć, miłości, bliskości. Czarne ubranie ma przysłonić te trudne do zniesienia odczucia, ma ukryć to, co chcemy, by pozostało niewidoczne, jednocześnie dając sobie możliwość odseparowania się, skupienia na odbudowie i regeneracji, bez zwracania na siebie uwagi.
Z drugiej strony czerń należy do kolorów kojarzonych z elegancją. Słynna mała czarna czy smoking zakładany przez panów na wieczorne wyjścia idealnie podkreśla błyszczącą biżuterię. Ta barwa wysmukla, ukrywa mankamenty i niedoskonałości sylwetki. Ponadto dodaje tajemniczości.

Kolor żółty historycznie nie miał dobrych konotacji. W średniowieczu, szczególnie w krajach Europy Zachodniej uchodził bowiem za kolor oznaczający tchórzostwo, nieuczciwość. Ówcześni artyści zwykle tym kolorem malowali szaty zdrajców. Z kolei w Chinach żółć była kolorem pierwszych cesarzy. W tamtych stronach świata barwa ta uchodzi za wyjątkową, najpiękniejszą oraz życiodajną, gdyż utożsamiana jest ze światłem, potęgą i słońcem.
Współcześnie poprzez kolor żółty wyrażamy radość, ale może on też oznaczać potrzebę nawiązania kontaktu z otoczeniem czy świadczyć o tym, że ktoś czuje się samotny. Zwykle jednak osoby często zakładające ubrania właśnie w tym kolorze, są pomysłowe i dążą do realizacji swoich zamierzeń a także lubią dzielić się informacjami z innymi ludźmi. Żółty to zatem kolor komunikacji, a więc warto założyć odzież w odcieniach żółtego, gdy wybieramy się na rozmowę w ważnej dla nas kwestii i zależy nam, by dojść do porozumienia z naszym rozmówcą.

Kolor pomarańczowy. W wielu językach nazwa tej barwy wywodzi się od owocu pomarańczy. Pierwsi tajlandzcy mnisi upodobali sobie właśnie ten kolor ze względu na łatwą dostępność barwnika, którym farbowali swoje szaty. Uznali go także za kolor skromności.
Pomarańczowy to kolor energii, żywiołowości i spontaniczności. Osoby lubiące nosić ten kolor są zwykle pewne siebie, szczęśliwe. Rozpiera je energia do działania. Mają ambicję i cele, do których dążą. Stylizacje w tych barwach chętnie zakładają ludzie nie zważający na zwyczaje i ceremoniały, mające beztroski styl bycia.

Kolor czerwony uważa się za pierwszy kolor poza czarnym i białym, którego zaczęli używać ludzie do tworzenia malunków w jaskiniach, na swoich ciałach czy przedmiotach codziennego użytku. Czerwień była uznawana za kolor symbolizujący krew i śmierć, ale była też kojarzona z płodnością i narodzinami. W niektórych kulturach przypisywano jej także znaczenie ochronne. W czasach starożytnych Greków i Rzymian kolor czerwony był zarezerwowany wyłącznie dla arystokracji, gdyż jego wyrób był niezwykle kosztowny. W chińskiej kulturze czerwień jest kolorem radości i życia, to kolor uroczystych obrzędów chińskiego Nowego Roku. Na Zachodzie czerwień kojarzona jest głównie z silną energią, dominacją, seksualnością.
Ubranie w kolorze czerwonym z pewnością nie pozostanie niezauważone. To kolor wyjątkowo atrakcyjny, dlatego osoby ubierające się w czerwień często chcą podkreślić swoją siłę, pokłady energii, witalność, chęć dominacji. U tych osób może pojawiać się potrzeba skupienia na sobie uwagi otoczenia, bycia zauważonym w towarzystwie. Przekornie czerwień może założyć ktoś, kto czuje się lekceważony i bagatelizowany bądź jego uczucia zostały zranione. Czerwona suknia zakładana przez kobietę może wysyłać komunikat o pożądaniu, podkreśleniu swojej seksualności. Warto dodać, że ten kolor szczególnie silnie oddziałuje na mężczyzn!

Kolor zielony. W czasach przedkolumbijskich był uznawany za kolor żyzności, obfitości. Jest często kojarzony także ze świętym Patrykiem i Irlandią. Z kolei w literaturze europejskiej wielu bohaterów bajek przywdziewa ubranie koloru zielonego bądź mieszka w otoczeniu zieleni, jak na przykład słynny Piotruś Pan. To też kolor niosący konotację niedojrzałości i braku doświadczenia. Istnieje nawet określenie, że gdy ktoś czegoś nie wie, „jest zielony”.
W ubiorze kolor zielony ma działanie relaksujące ze względu na skojarzenia związane z przyrodą. Zieleń ma właściwości odprężające, dlatego odzież w tym kolorze chętnie noszą osoby zmęczone codziennością i potrzebujące się odstresować i skupić na sobie. Zieleń pomaga naładować akumulatory pozytywną energią. Barwa zielona podobno korzystnie wpływa na nasze serce!

Kolor niebieski , jak uważają badacze, był jednym z najpóźniej pozyskanych kolorów, z uwagi na to, że jest trudno dostępny w przyrodzie. Niebieski ma silny związek z religią katolicką i kultem maryjnym. To także kolor hinduskiego boga Wisznu. Pojawia się również w islamie, w dekoracjach meczetów jako kolor będący symbolem tego, co niesie natura. W kulturze Turcji kolor niebieski ma znaczenie ochronne; słynne amulety z niebieskim okiem mają odstraszać złe spojrzenia.
Barwa niebieska ponadto kojarzona jest ze spokojnym niebem, być może właśnie dlatego działa na nas odstresowująco i uspokajająco, pobudzając do pomysłowości. Dlatego kolor niebieski w ubiorze jest kojarzony z ludźmi kreatywnymi, twórcami, osobami obdarzonymi intelektem i mającymi potrzebę zdobywania wiedzy. Niebieskie stylizacje wyrażają też potrzebę bycia uznanym w towarzystwie za kogoś wyjątkowego i nieprzeciętnego.

Kolor różowy głównie kojarzony jest ze wczesnym okresem dzieciństwa, ubrankami, zabawkami dla małych dziewczynek. Choć w latach dwudziestych niektóre amerykańskie marki produkujące ubrania dla dzieci przyjęły ten kolor jako zarezerwowany dla chłopców! Po drugiej wojnie światowej wiele firm chcąc dodać optymizmu swoim produktom po ponurych czasach niepokoju, zaczęło projektować wiele rzeczy w kolorze różowym. Powstawały nawet różowe samochody.
Barwa różowa kojarzona jest z beztroską, radością, pozytywnym nastawieniem. Potwierdza to nawet powiedzenie „patrzeć przez różowe okulary”.
Uważa się, że róż w garderobie jest wyrazem tęsknoty za dzieciństwem. Mówi o braku czułości i ciepła we wczesnych latach życia, i o chęci zaspokojenia tej potrzeby. Osoby ubierające się na różowo często mają w sobie coś z dziecka, mogą reagować na zdarzenia i sytuacje w sposób niedojrzały.

Pablo Picasso mawiał, że „Kolory podobnie jak cechy, podążają za zmianami emocji”. A przecież świat jest pełen kolorów i emocji. Dlatego właśnie znajomość znaczenia barw może być pomocna w lepszym rozumieniu zachowań ludzi.

Magdalena Młodawska

Źródła:
Gavin Evans, Historia kolorów. Tajemniczy świat barw.
Dariusz Ryszard Tarczyński, Zrozumieć człowieka z wyglądu. Psychologia ubioru.
Bogusława M. Andrzejewska, Psychologia ubioru.
https://stylzycia.radiozet.pl/amp/full/95091/Zwiazki/Zwiazki-i-seks/Ranking-najbardziej-pozadanych-oczu-24744