Więcej...

    Nie mierz innych swoją miarą

    Skoro ja, jako manager, potrafię i wiem, że to jest proste zadanie do realizacji, to zakładam, że ktoś inny też będzie umiał to zrobić. Można z góry zakładać, że jest to łatwe. Takie myślenie jest wygodne i stawia innych w trudnej sytuacji. Manager powinien umieć wychodzić poza własne uczucia, myśli, predyspozycje czy przekonania. Co więcej, powinien ułatwiać zespołowi lepsze zrozumienie tych różnic między sobą, zaoszczędziłoby to wielu napięć i frustracji.

    Jednym z większych wyzwań we współpracy jest właściwe zrozumienie stylów pracy i zachowań. Każdy z nas jest przecież inny i wykonuje obowiązki po swojemu, a przy tym w różny sposób przekazuje informacje, wyraża myśli i emocje. Niektórzy preferują podejście zadaniowe, inni mogą być bardziej zainteresowani budowaniem relacji z osobami wokół siebie, a jeszcze inni są skupieni na osiągnięciach i wynikach.

    W tym artykule przyjrzymy się temu, jak współpracować, aby osiągnąć cele z pracownikami, którzy są po prostu dużo bardziej relacyjni. Gdy chcesz zbudować silniejszy zespół, dobrze jest wiedzieć, kim są te osoby i jakie są ich motywacje.

    Jeśli szukasz czegoś sprawdzonego, to poniżej znajdziesz kilka wskazówek, o których warto pamiętać, pracując z ludźmi, dla których drugi człowiek jest ważniejszy niż liczby. Z ich pomocą zrealizujesz cele zarówno swoje, jak i całego zespołu, a co ważniejsze, zadbasz o każdego w zespole.

    Kim są osoby o potrzebach relacyjnych w zespole?

    Osoby o potrzebach relacyjnych w zespole cenią sobie kontakt interpersonalny, wzajemne wsparcie i interakcję. Wsparcie zespołu i obecność drugiej osoby jest dla nich impulsem do działania, dzięki czemu czują się bardziej zmotywowani i zainspirowani. Pragną być częścią zespołu i czuć się za niego odpowiedzialni. Skupiają się na potrzebach innych, utrzymywaniu relacji i tworzeniu bezpiecznego środowiska, w którym każdy czuje się komfortowo. Wspierają budowanie lepszych i zintegrowanych zespołów. Wprowadzają dobry humor i pogodny nastrój. Cenią sobie spokój i dążą do harmonii, więc wolą unikać konfliktów.

    Jak pracować z osobami, które są bardziej relacyjne?
    To zależy od tego, jakim managerem jesteś.

    Manager zorientowany na zadania i rozwiązywanie problemów

    Osoba ukierunkowana na zadania i rozwiązywanie problemów chce wykonać polecenie i zrobić je poprawnie. Jest skupiona na pracy, dokładna, w tym, co robi, ma łatwość w dostrzeganiu błędów i niezgodności. Decyzje podejmuje na postawie faktów, twardych argumentów, tabelek i dat. Praca z osobą relacyjną może być dla niej pewnym wyzwaniem. Jednak, jeśli manager będzie pamiętał o poniższych wskazówkach, ich współpraca będzie przebiegała sprawnie.

    ● Czy trzymasz swoje emocje na wodzy?

    Być może nawet nie zdajesz sobie sprawy, że twoja zdystansowanie i wynikające z niego chłodne postrzeganie ciebie, utrudnia pracę z tobą osobom nastawionym na relacje. Z tego powodu osoby te chętnie docenią twój uśmiech na „dzień dobry”, posmakują domowego czy ulubionego ciasta, które przyniesiesz z myślą o nich do pracy. I to da im odczuć, że mają zainteresowanie przełożonego, a tym samym powstanie przestrzeń dla miłej atmosfery.
    Managerze, zwróć szczególną uwagę na swoje zachowanie podczas spotkań.

    Czy nawiązujesz z każdym kontakt wzrokowy?
    Czy od czasu do czasu się uśmiechasz?
    Czy ludzie czują, że mogą się do ciebie zwrócić ze swoimi trudnościami?
    Czy znajdują u ciebie zrozumienie?
    Osoby relacyjne doceniają takie małe gesty!

    ● Managerze, jesteś małomówny?

    W takim razie mów więcej! Nie zatrzymuj swoich opinii dla siebie – podziel się nimi z innymi i zadawaj otwarte pytania, które budują wzajemne relacje oparte na empatii. Spytaj, jak się czują, dopytaj o ich dzieci lub zwierzęta domowe, jeśli je mają. Możesz również zapytać o ich wakacje lub co robili w zeszły weekend, pod warunkiem, że faktycznie jesteś zainteresowany dowiedzeniem się czegoś więcej o ludziach, którzy cenią sobie relacje i są w twoim zespole.

    Wielkie relacje buduje się na małych rozmowach!

    ● Praca to praca… jednak pamiętaj, że czasem dobrze jest podzielić się też pewnymi osobistymi informacjami o sobie!

    Ludzie dowiedzą się, kim jesteś poza godzinami pracy (gdy zdecydujesz się na to). Opowiedz im o swojej wyprawie w góry. Być może jesteś artystą i w kuchni oddajesz się swojej twórczej pasji, komponując i prezentując pięknie dania na talerzu.

    Dla osób relacyjnych praca to życie.

    Manager zorientowany na wyniki

    Osoby zorientowane na wyniki skupiają się na osiąganiu konkretnych rezultatów. Z determinacją wspierają swój zespół na drodze do sukcesu. Mogą wykazywać oznaki zniecierpliwienia w stosunku do osób, które są bardziej relacyjne, tym bardziej, jeśli relacje wydają się przeszkadzać w realizacji celów.

    ● Jeśli cenisz sobie zmiany i wyzwania, staraj się nie wywoływać gwałtownej burzy.

    Zmiany należy wprowadzać spokojnie i w harmonii. Mów o potrzebie zmian codziennie, oswajaj informacje, rozmawiaj. Daj relacyjnym osobom w twoim zespole trochę czasu na przeanalizowanie informacji, zanim przejdziesz do działania! Nie wywieraj presji. Zmniejszaj niepewność małymi krokami – będzie to wymagało dużo cierpliwości i zatrzymania swojej wewnętrznej siły napędowej!

    ● Managerze, jak bardzo cenisz sobie mocne słowa w rozmowie?

    Zwróć uwagę na słowa, które wypowiadasz (np. miękkie vs stanowcze). Osoby, dla których ważne jest budowanie trwałych relacji, często preferują miękkie słowa w komunikacji. Takie słowa sprzyjają zaufaniu oraz minimalizują ryzyko niesmaku i urazy. Niemniej jednak niektóre sytuacje wymagają bezpośredniej i szczerej komunikacji, bycia ciepłym i stanowczym zarazem.

    ● Cenisz sobie bezpośrednią konfrontację?

    Czy uważasz, że jest to skuteczny sposób rozwiązywania problemów i uzyskanie wyjaśnień? Ten rodzaj komunikacji może być kłopotliwy dla relacyjnych osób. Z tego względu ważne jest, aby dostosować swój styl komunikacji do potrzeb i preferencji innych osób. Wszelkie rozmowy wyjaśniające poprzedzaj swoimi dobrymi intencjami i chęcią zrozumienia sytuacji.

    Zakończenie

    Przez cały artykuł zastanawiałam się, czy w głowie managera nie pojawi się myśl typu: „dlaczego to ja mam się naginać?”

    Ludzie idą za managerem, gdy mu ufają i jest dla nich wiarygodny. Ufają, gdy z managerem zbudowana jest właściwa relacja. Jeśli dla managera jest to ważne, to będzie modelował swoje zachowanie i inwestował w dobrą atmosferę, bo w takich miejscach chętniej się pracuje, szczególnie osobom, które są nastawione na drugiego człowieka. Dlatego warto do każdego w zespole podejść indywidualnie i nie mierzyć innych swoją miarą.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY