Więcej...

    Jak bardzo autentyczność jest poszukiwanym dobrem?

    Można wyraźnie dostrzec, że autentyczność jest dziś dość popularnym terminem. Naturalne słuchanie, autentyczny przekaz marketingowy, prawdziwe historie o sobie w biografii, autentyczność w biznesie, autentyczna relacja, naturalni liderzy i naturalne rodzicielstwo to tylko niektóre zwroty powtarzające się, gdy mówimy o autentyczności.

    ***

    Żyjemy w czasach, w których istnieje wiele możliwości ubarwiania rzeczywistości na portalach społecznościowych, sztucznego kreowania wizerunku, posługiwania się cudzą tożsamością, przesyłania nieprawdziwych informacji, zakładania fikcyjnych  kont w mediach społecznościowych. Nic dziwnego, że rośnie zapotrzebowanie na życie w zgodzie ze sobą z naciskiem na „prawdziwe”.

    Wokół autentyczności pojawiło się wiele definicji. Tyle skojarzeń, ilu ludzi. A jest ich miliardy i każdy z nich inny, z wyjątkową historią życia i różnymi doświadczeniami.

    Jak podaje internetowy „Słownik języka polskiego” autentyczny to:

    ***

    1. «zgodny z rzeczywistością»

    2. «niebędący kopią, falsyfikatem ani przeróbką»

    3. «szczery, niekłamany, prawdziwy»

    4. «niewątpliwy, wielki, prawdziwy – używane dla podkreślenia jakiejś cechy»

    […]. ” (sjp.pwn.pl/)

    Z czym na ogół kojarzy nam się słowo autentyczność?

    ***

    Popatrzmy na to z szerszej perspektywy, bo jak wcześniej wspomniałam, tyle skojarzeń, ilu ludzi, np.:

    ● bycie naprawdę sobą;

    ● uświadomienie sobie, kim faktycznie jestem;

    ● próba odnalezienia siebie;

    ● pokora, akceptacja i przyjęcie prawdy o sobie;

    ● wyrażanie siebie w prawdzie i w szczerości;

    ● zauważenie pozorów, masek i fałszu w swoim życiu;

    ● zachowanie zgodne z hierarchią wartości;

    ● kontakt ze swoimi emocjami i ze swoim prawdziwym „ja”;

    ● zwracanie uwagi na swoje potrzeby;

    ● spójność;

    ● slogan marketingowy;

    ● porzucenie masek i ról aktorskich;

    ● wierność sobie i konsekwencja;

    ● strategia na budowanie marki osobistej;

    ● pokazanie drugiej strony medalu, tzw. niedoskonałości, porażek, zmęczenia itd.;

    ● zgodność między światem zewnętrznym a wewnętrznym, między czynami i słowami a myślami i uczuciami;

    ● proces, w którym uczymy się ciągle siebie.

    ***

    Ta lista nie jest zamknięta.

    W jakich sytuacjach możemy mieć z autentycznością lub jej brakiem do czynienia?

    Czasem czujemy, że z czymś się wewnętrznie nie zgadzamy.

    Kasia jest 7-letnią dziewczynką mieszkającą z matką i ojcem w małym mieszkaniu. Pewnego wieczoru mała Kasia usłyszała głos ojca, który wrócił do domu później niż zwykle. Szybko wyjrzała z pokoju i pobiegła przywitać się z tatą. Zachowywał się dość dziwnie. W końcu zapytała:

    – Tata, jesteś pijany?

    Wtem odezwała się mama:

    – Kochanie, tata jest po prostu zmęczony.

    W głowie Kasi, dla której rodzice są pewnym ideałem, pojawia się konflikt między tym, co widzi i czuje, a tym, co słyszy od bliskiej osoby.

    ***

    Nie zastanawiając się dłużej, pobiegła prosto do siebie.

    Ta sytuacja i wiele innych, które wydarzyły się z biegiem czasu, sprawiły, że po drodze wycofywała się ze swoich myśli. Obecnie korzysta ze wsparcia psychoterapeutycznego. Jej marzeniem jest żyć w zgodzie ze sobą. Wierzy, że jeśli będzie lojalna wobec siebie, wzrośnie jej poczucie własnej wartości i sprawczości.

    Dla niektórych osób poczucie przynależności do grupy jest ważne.

    Jest wtorek. Ponownie spotykamy się online. W połowie naszej rozmowy Agnieszka mówi:

    – Moi koledzy w pracy mają inny obraz jakiejś części mnie, który jest daleki od tego, kim naprawdę jestem. To trudne, bo na pewnym poziomie czuję, że prawie cały czas muszę być uśmiechnięta i miła.

    Z relacji Agi uświadomiłam sobie, że robimy coś wbrew sobie w obawie, co pomyślą o nas inni. Zakładamy świadomie / nieświadomie maski dla różnych ludzi i w różnych sytuacjach, które np. chronią nas przed krytyką i odrzuceniem, ale także przed nieprzyjemnymi emocjami. Dopiero po jakimś czasie będąc w jakieś grupie, możemy zauważyć, że nie jesteśmy do końca sobą.

    ***

    W dobie krótkich wiadomości, komunikacji online i scrollowania potrzebna jest umiejętność takiego pisania, żeby nasz odbiór był jak najbardziej zgodny z nami.

    Dlaczego to takie ważne?

    Po pierwsze możemy być przyjaznymi osobami, natomiast przez formę, niewłaściwą interpunkcję, brak lub nadmiar emotikonek (oddają naszą energię) w treści wiadomości lub w publikacjach, możemy wydawać się już nieempatyczni. Po drugie brak zrozumienia intencji u nadawcy wiadomości, jej niewłaściwa interpretacja może powodować niepotrzebne napięcia wśród pracowników. Komunikaty pisemne są o tyle trudniejsze do zrozumienia niż rozmowa twarzą w twarz, ponieważ nie widzimy ekspresji, emocji, mimiki twarzy i gestów.

    ***

    Bycie autentycznym oznacza wyznaczanie zdrowych granic.

    Zdarza się, że w kontaktach z innymi nie wyrażamy swojego zdania, ponieważ nie chcemy urazić innych, a czasami nie odzywamy się, ponieważ ryzyko odrzucenia wydaje się zbyt wysokie. Poświęcamy swój czas, energię i szczęście dla innych, kosztem siebie i najbliższych.

    Autentyczność wiąże się z asertywnością, czyli ze zdrowym szacunkiem do siebie i innych oraz umiejętnością stawiania jasnych granic i respektowaniem granic innych.

    Dzięki asertywnym komunikatom (nie mylić z arogancją), możemy wyrazić siebie i minimalizować rozbieżność między tym, co czujemy i myślimy, z tym, co mówimy i robimy, aby było to spójne z nami.

    ***

    Autentyczność wiąże się z wieloma dylematami, konsekwencjami i narażona jest na szwank.

    Ludzie reagują na autentyczność. Kupują od osób, od których czują intencje z serca i szczerość lub z którymi się identyfikują.

    Niektóre marki osobiste nie chodzą na kompromisy i stawiają granice, odmawiając różnym płatnym ofertom i lukratywnym propozycjom, ponieważ nie są zgodne z ich wartościami. Chcą pozostać sobą i osiągnąć na swoich zasadach sukces zawodowy i spełnienie.

    Zapytałam ostatnio Ewę Wilmanowicz, autorkę książek m.in. o budowaniu marki osobistej w dobrym stylu, co myśli o autentyczności osób budujących obecność w internecie i konsekwencjach z niej wynikających:

    „Wiele osób wpada w pułapkę autentyczności i chcąc być za wszelką cenę

    autentycznymi, niejako wpuszcza obcych ludzi do prywatnych, a wręcz intymnych

    obszarów życia, takich jak osobiste problemy, bliscy, rodzinne momenty. Poddając

    ocenie tak wrażliwe obszary życia narażamy się na ingerencję obcych ludzi w naszą

    prywatność, ale również na niebezpieczeństwa takie jak cyberprzestępczość,

    włamania czy porwania, dlatego trzeba postawić sobie jasne granice prywatności i

    dzielić się tylko takimi obszarami naszego życia, które stanowią potwierdzenie

    poglądów, wartości i pomagają realizować cel, dla którego budujemy w sieci swoją

    markę.”

    ***

    Jak być spójnym z tym, co chcę i z tym, co robię i komunikuję?

    Punktem wyjścia do szukania swojej autentyczności z pewnością będzie Twoja odpowiedź na pytanie, jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze.

    Chodzi o takie wartości, które są dla Ciebie teraz istotne i które rzeczywiście są Twoje.

    A skąd możesz wiedzieć, czy coś jest zgodne z Tobą?

    No cóż, gdy żyjesz w zgodzie ze swoimi zasadami, gdy nie czujesz napięcia i gniewu, odczuwasz spokój i wewnętrzną harmonię.

    Istnieje wiele metod, dzięki którym możemy być autentyczni – publicznie, prywatnie, a przede wszystkim z samym sobą. Chociażby obserwowanie, poznawanie, słuchanie i uczenie się siebie.

    ***

    Pomocne będzie cykliczne zadawanie sobie poniższych pytań:

    ● Czy to jest prawda?

    ● Czy jestem szczera przed samą sobą?

    ● Czego ja potrzebuję?

    ● Czy to, co robię, jest tym, czego ja chcę?

    ● Czy ja tego rzeczywiście chcę?

    ● Jak ja się z tym czuję?

    ● Czy ja tak myślę? Czy to, co myślę, jest rzeczywiście moje?

    ● Co jest dla mnie ważne?

    Na początku może być Ci trudno odkrywać, co tak naprawdę jest Twoje. Jednak z czasem odpowiedzi przyjdą same.

    ***

    Podsumowanie.

    Droga do życia w pełnej autentyczności jest może długim i złożonym procesem związanym z  lepszym poznawaniem siebie, swojego usposobienia, temperamentu, tym bardziej że z biegiem lat stale się zmieniamy. Z mojego doświadczenia i obserwacji widzę, że coraz częściej szukamy drogi do siebie. Wszystko wokół się zmienia, jesteśmy bombardowani masą nieprawdziwych informacji.

    Uwierają nas sztywne ramy, ludzie w krawatach i koszulach. Podważamy  staropolskie przysłowia, które narzuciły nam pewien styl myślenia i zachowania na długie lata, jak np. „Pokorne cielę dwie matki ssie”. Z różnych powodów, w tym też historycznych uwarunkowań, Polacy należą do krajów o wyraźnie niskim stopniu zaufania wobec instytucji, innych ludzi, ale i również wobec siebie samych. Jak myślisz, komu najbardziej powinno zależeć na byciu autentycznym, czyli na życiu w zgodzie ze sobą?

    Głęboko wierzę, że nikt oprócz nas samych nie wie lepiej, czy jesteśmy autentyczni, czy też nie.

    Drzemiący w nas potencjał może być jednak uwolniony, kiedy na nowo uwierzymy w siebie i weźmiemy sprawy w swoje ręce.

    W artykule dzielę się swoimi spostrzeżeniami z pracy z ludźmi, jak i moimi obserwacjami z różnych perspektyw. Usłyszane wypowiedzi zawarłam w formie luźnych myśli, do dalszego indywidualnego rozważania.

    ***

    Magdalena Sobecka jest doradcą, konsultantem, certyfikowanym trenerem i facylitatorem DiSC. Wspiera zarówno liderów, przedsiębiorców, jak i osoby pracujące na etacie w świadomym rozwijaniu siebie i innych w miejscu pracy. W swojej pracy korzysta z doświadczenia zawodowego w obszarze HR oraz wiedzy z zakresu psychologii, zarządzania, marketingu oraz doradztwa rodzinnego. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Zarządzanie Kapitałem Ludzkim w SGH, szkolenia NVC czyli Porozumienie Bez Przemocy oraz diagnozy 34 talentów wg podziału Gallupa. Jej przykładowe specjalizacje to: rozwój kariery i marki osobistej, doradztwo zawodowe, testy psychometryczne, budowanie zaufania zespołu. Jest entuzjastką psychologii różnic indywidualnych oraz Analizy Transakcyjnej. Prowadzi programy Mastermind, które skupiają przedsiębiorcze osoby „na swoim”, m.in. z branży modowej, prawniczej, dietetycznej, beauty, kreatywnej i rozwoju osobistego.

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Proszę wpisać swój komentarz!

    Akceptuję Politykę prywatności / RODO i Regulamin serwisu

    Proszę podać swoje imię tutaj



    Inne w kategorii

    PARTNERZY