Zadbaj o otoczenie
Miejsce, w jakim się uczymy, znacząco wpływa na naszą skuteczność. Pomieszczenia w ciepłych barwach dodają nam energii i poprawiają nasze samopoczucie, tym samym dodając chęci do nauki. Natomiast kolory zimne, wpływają uspokajająco i neutralizują nadmiar energii. Warto podczas nauki również zmieniać pomieszczenia. Jeśli uczysz się w domu, idź do innego pokoju, kuchni lub wyjdź na balkon czy idź na spacer. Istotnym elementem jest również otoczenie, w jakim się uczymy. Pozbądź się wszelkich rozpraszaczy wokół siebie, bałagan nie będzie nam tu pomocy, a wprost przeciwnie. Zadbaj zatem o porządek wokół siebie, by móc się lepiej skupić. Poza aspektem kolorów czy porządku w przestrzeni, w której chcemy się uczyć, ważne jest zadbanie o ciszę. Hałas i dochodzące z zewnątrz dźwięki oraz sygnały wszelkich komunikatorów czy smsów na naszym telefonie też skutecznie wpłyną naszą koncentrację. Pozwól sobie w tym czasie na wyciszenie i odłożenie telefonu na półkę, by skupić swoją uwagę tu i teraz nad tym, czego masz się nauczyć. Pamiętaj również, by przed rozpoczęciem nauki przewietrzyć pomieszczenie, w jakim spędzisz najbliższy czas, mózg potrzebuje tlenu do prawidłowego funkcjonowania. Zamknięte i duszne pomieszczenia sprawią, że będziemy senni i pozbawieni energii.
Twoja pora do nauki
Każdy z nas funkcjonuje inaczej i jest bardziej lub mniej wydajny w różnych porach dnia. Jedni szybciej zapamiętują materiał o wczesnych porach, a inni przeciwnie, są najbardziej wydajni w godzinach późno wieczornych lub nocnych. Sprawdź swoją wydajność, obserwuj siebie i znajdź swój rytm, by uczyć się w czasie, gdy twoja wydajność i poziom energii jest największy.
Bądź najedzony
Jak wiadomo, gdy burczy nam w brzuchu, żadna nauka czy praca nie będzie szła tak sprawnie niż wówczas, gdy nie jesteśmy głodni. Warto zadbać o to, by przed rozpoczęciem nauki zjeść pożywne śniadanie czy obiad. Organizm, któremu nie dostarczymy energii będzie nam sukcesywnie się przypomniał, że mu czegoś brakuje co będzie nas rozpraszać i przeszkadzać w skoncentrowaniu. W czasie nauki organizm zużywa dużo energii dlatego trzeba dostarczać mu zarówno pożywienia, jak i wody. W tym czasie należy unikać podjadania słodyczy czy chipsów, które nie dostarczają nam wartości odżywczych i witamin, a powodują szybki wzrost poziomu cukru we krwi, a następnie jego szybki spadek i stajemy się senni.
Skuteczna nauka a nasza osobowość
Nie ma złotej recepty na proces uczenia się, jednak istnieje wiele sposobów, by ten proces był łatwy i przyjemny. Każdy z nas uczy się inaczej, jednak duży wpływ ma nasza świadomość i jaki mamy typ osobowości w aspekcie uczenia się.
Jedni są wzrokowcami: tu idealnie sprawdzą się notatki, rysunki, wzory, tabele czy mapy myśli. Jest to czasochłonna technika, ale niezwykle skuteczna w zapamiętywaniu i trenowaniu umysłu. Odręczne notatki spowodują, że zapamiętasz więcej niż np. pisząc na komputerze. Notując odręcznie mobilizuje nas i nasz mózg do szybszej analizy i notowania tylko najważniejszych i najistotniejszych elementów, pisanie na klawiaturze jest prostsze i szybsze, ale niestety wiele rzeczy umyka naszej uwadze.
Inni są słuchowcami: tu najlepszym źródłem do szybkiej i skutecznej nauki są wykłady, dialogi i wszelkie formy dźwiękowe. Słuchowcy powinni uczyć się poprzez głośne czytanie i powtarzanie. Wiele osób uczy się słuchając muzyki.
Kinestetyk, to trzeci rodzaj osobowości. To osoby gestykulujące, lubiące ruch, postrzegające świat zmysłem dotyku. Dlatego w czasie nauki to właśnie bodźce docierające tym kanałem są lepiej przyswajalne.
Czy już wiesz, jaki sposób nauki jest najlepszy dla Ciebie?
Spróbuj i znajdź swój sposób na naukę!
Podczas nauki pamiętaj o przerwach. To ważny element, by nie przeładować umysłu i tym samym spowolnić proces uczenia się. Zadbaj o ciało i umysł, by czas jaki masz przeznaczany na naukę wykorzystać najlepiej jak się da.
Ściskam
Anka
Źródła:
Jak się uczyć? 8 sposobów na szybszą naukę i lepsze zapamiętywanie
https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/kinestetyk-kim-jest-i-w-jaki-sposob-sie-uczy-aa-2uDq-MozH-hzx2.html