Jeżeli szczerze powiedziałaś sobie „bardzo rzadko” na powyższe pytania, nic straconego. Słuchanie jest nawykiem, który można i warto rozwijać. W tym artykule podzielę się z Tobą wskazówkami, jak mogłabyś nauczyć się być lepszym słuchaczem. Ale najpierw chciałabym powiedzieć, dlaczego warto rozwijać w sobie tę umiejętność.
Dlaczego warto nauczyć się słuchać?
Rozwijanie umiejętności słuchania jest niezwykle ważne z wielu powodów:
1. Dobre słuchanie umożliwia lepsze zrozumienie innych ludzi, ich potrzeb, emocji i punktów widzenia. To pozwala na budowanie głębszych i bardziej autentycznych relacji między ludźmi.
2. Umiejętność słuchania pomaga uniknąć nieporozumień i konfliktów. Często, gdy nie słuchamy uważnie, możemy źle zrozumieć komunikat drugiej osoby, co może prowadzić do błędnych interpretacji i konfliktów.
3. Rozwijanie umiejętności słuchania pozwala na zdobywanie nowej wiedzy i naukę od innych. Możemy uczyć się od ludzi o różnych doświadczeniach i perspektywach, co wzbogaca nasze własne myślenie i podejście do życia.
4. Badania przeprowadzone przez firmę DDI (Development Dimensions International) wskazują, że liderzy, którzy słuchają swoich pracowników, są o wiele bardziej efektywni i osiągają lepsze wyniki niż ci, którzy tego nie robią. Ponadto, mają zwykle lepsze relacje z członkami zespołu i są bardziej doceniani.
5. Według badania przeprowadzonego przez Michigan State University, rodzice, którzy regularnie słuchają swoich dzieci, mają lepszą komunikację z nimi, bardziej je rozumieją i są bardziej świadomi ich potrzeb. Ponadto, dzieci tych rodziców wykazują wyższy poziom zaufania i więzi z nimi, co przekłada się na zdrowszy rozwój emocjonalny i psychospołeczny. Inne badania wskazują, że rodzice, którzy są uważnie słuchający, są bardziej gotowi na rozmowę i negocjację z dziećmi, co pomaga w rozwiązywaniu konfliktów i uczeniu ich umiejętności komunikacyjnych.
Zostań lepszym słuchaczem dzięki jednemu prostemu pytaniu
Dr Robert Biswas-Diener podczas swojego wystąpienia na The World Happiness Summit (WOHASO) w marcu tego roku mówił o słuchaniu. I podzielił się jedną małą, a jednocześnie tak wielką rzeczą.
Kiedy zaczynasz słuchać drugiej osoby, zastanów się w myślach przez chwilę, w jakim celu chcesz jej słuchać? Możemy słuchać, aby:
● czegoś się nauczyć, zdobyć wiedzę, doświadczenie;
● pomóc sobie lub drugiej osobie znaleźć rozwiązanie;
● zbudować, lub pogłębić więź;
● zrozumieć problem;
● obdarzyć współczuciem, dać drugiej osobie zrozumieć, że widzisz ją i słyszysz;
● dać drugiej osobie możliwość poczuć się ważną, dodać wiatru do skrzydeł;
● wspólnie coś przeżyć, się pośmiać.
Dr Robert Biswas-Diener opowiedział historię. Podczas kongresu podeszła do niego kobieta i powiedziała, że zmarł jej mąż. Robert wtedy w myślach zaczął się zastanawiać, w jakim celu on słucha tej osoby, jaka jest jego intencja? Czy słucha jej po to, żeby powiedzieć, że zna kogoś, komu również zmarł mąż? Chyba nie o to chodzi. Słucha jej po to, aby obdarzyć empatią i dać jej możliwość podzielić się swoim bólem. Może będzie w stanie dać jakąś wskazówkę, jak mogłaby się pozbierać po tym trudnym doświadczeniu?
Cel słuchania, nasza intencja definiuje również sposób, w jaki będziemy tej drugiej osoby słuchać. Takiej kobiety, która opowiada o swojej tragedii, będziemy słuchać, nie przerywając, z uwagą. Zupełnie inny sposób słuchania będzie w momencie, kiedy rozmawiamy z koleżanką z intencją, aby wspólnie przeżyć jakieś doświadczenie i wzmocnić więź. Wtedy możemy przerywać, wtrącać jakieś żarciki, razem się śmiać i dzielić się swoimi emocjami.
Takie proste pytanie, a może drastycznie poprawić jakość słuchania.
Jak możesz wdrożyć nawyk słuchania?
Dr Robert Biswas-Diener przekonuje, że słuchanie jest właśnie nawykiem, który możemy w sobie wypracować. Jeżeli chciałabyś zgłębić lekturę o nawykach i nauczyć się łatwo i skutecznie, bez silnej woli je wdrażać, to bardzo polecam książkę Macieja Wieczorka „Nawyki 2.0”. A na razie parę wskazówek ode mnie, jak mogłabyś wdrożyć nawyk słuchania:
● Zacznij od małych kroków. Zdecyduj, że od dziś codziennie podczas jednej rozmowy będziesz zatrzymywać się w myślach na chwilę, aby zdecydować, w jakim celu słuchasz, jaka jest Twoja intencja.
● Zdecydowanie pomocnym będzie kalendarz nawyków lub habbit tracker. Masz tu zupełna dowolność. Możesz sobie zrobić arkusz w Excelu, korzystać z gotowych szablonów habbit trackerów, których sporo znajdziesz w internecie lub ze zwykłego kalendarza papierowego. Ważne jest, abyś codziennie kierowała swoją uwagę w stronę tego nawyku.
● Wytrwaj co najmniej miesiąc, a najlepiej 60 dni, ćwicząc CODZIENNIE ten nawyk. Nie odpuszczaj. Nawet nie zauważysz, jak Ci to wejdzie w krew i zaczniesz przy każdej rozmowie w myślach wyznaczać swoją intencję.
Pamiętaj, że nie musisz słuchać każdego. Rozmowa to jednak sport drużynowy, w którym biorą udział co najmniej dwie osoby. Jeżeli czujesz, że druga osoba wykorzystuje Cię, jako „uszy do słuchania”, nie interesuje jej Twoje zdanie, nie daje dojść do słowa, bądź asertywna. W uprzejmy sposób zakończ tę konwersację.
Wprowadzenie nawyku słuchania nie kosztuje dużo czasu lub energii. Trochę uwagi i świadomości. A dzięki temu możemy mieć lepsze relacje z dziećmi i bliskimi, być lepszymi liderami, skuteczniej rozwiązywać problemy i budować głębsze relacje.
Więcej o psychologii znajdziecie tutaj.
Bardzo ciekawy artykuł 🙂 nie pomyślałam o tym, że w ten sposób można wytrenować aktywne słuchanie